Interiéry plzeňského hlavního nádraží prošly zdařilou rekonstrukcí
Budova hlavního nádraží v Plzni prošla rekonstrukcí. Novou podobu výpravní budovy navrhl architektonický ateliér A8000 ve sdružení se SUDOP PRAHA. Nejvíce se proměnil běžný pohyb cestujících. Nově mohou využívat jasný centrální prostor pokladen, nakoupit si v rozšířené obchodní pasáži nebo si zajít před odjezdem na oběd do restaurace na samotném nástupišti. Barevnost se vrátila k původní krémové a šedé. Hlavní halu doplnila replika původní historické dlažby.
Celková rekonstrukce budovy hlavního nádraží v Plzni začala v květnu roku 2021. Stavební práce si vyžádaly přes tři roky. Celý objekt dostal novou střechu i fasádu. „Rekonstrukce navázala na modernizaci nástupišť a dalších částí stanice. Nyní proběhla hlavní celková revitalizace památkově chráněné budovy a jejího okolí. Zrenovované nádraží je obrovská příležitost pro rozvoj celého města,“ říká Jiří Svoboda, generální ředitel Správy železnic.
Horní hala získala nově charakter obchodní pasáže. Funkce nádraží se rozšířila podle aktuálních trendů na jakýsi dopravní a obchodní hub, v němž se lidé nebojí čekat na další vlakový spoj. Obchodní plochy narostly o 150 m2. Nepřehlédnutelné je také výrazné prosvětlení horní haly.
Citlivá, avšak výrazná proměna
Ateliér A8000 přistoupil k proměně interiéru historického nádraží sebevědomě, ale s respektem k původnímu domu. Došlo například ke změně barevnosti. Nově interiéru, stejně jako tomu bylo před padesáti lety, vévodí citlivé a nerušivé šedé, bílé a krémové odstíny. Nádraží tím změnilo výraz a získalo ztracenou noblesu. Interiér doplnil odolný sedací nábytek z litého materiálu jako je corian. Dlažba je provedena jako replika původní historické dlažby.
Zásadní úpravou prošla centrální pokladna pro prodej jízdenek i informační centrum. Cestující si mohou koupit jízdenky od všech přepravních společností na jednom místě, což dosud nebylo možné. Architekti usilovali především o zpřehlednění prostoru a jeho vizuálním sjednocení. Ústřední pokladny proto spojil černý pult s minimalistickým designem. Všechny toalety jsou bezbariérové, nevidomým a sluchově postiženým pomáhají nové systémy orientace. Celý prostor je sledován bezpečnostními kamerami.
„Historické části nádraží jsme renovovali s respektem a nové jsme budovali s použitím moderních materiálů, aby spolu nové a staré bylo ve vzájemné harmonii. Právě takový přístup je nám nejbližší. Největší důraz ale klademe na zjednodušení cesty pro cestující. Vnitřní prostor nádraží by pro ně měl být nově jednoznačně přehledný a funkční. Dnešní provoz nádražní budovy je totiž poněkud nečitelný a pokladny jsou rozptýlené na několika místech,“ říká architekt Pavel Kvintus z ateliéru A8000.
Propojení s městem
Klíčovou myšlenkou návrhu je propojení nádražís městem. Novinkou je restaurace se zahrádkou, která oživuje nevyužívaný prostor za nádražím. Cestující si mohou vychutnat oběd či večeři s výhledem na vlaky. Exteriér s interiérem propojují nové celoprosklené dveře.
Hlavní nádraží patří k architektonickým dominantám centrální části Plzně. Budova je postavena v renesančním a secesním slohu. Slavnostně byla otevřena v roce 1907. Na rozdíl od většiny výpravních budov v České republice stojí uprostřed kolejiště. Výpravní budova je od roku 2000 památkově chráněna. Celkové náklady stavby dosáhly 1 030 000 000 korun.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!