Ústecký kraj představil aktuální výsledky a plány v oblasti rozvoje cyklistické infrastruktury. Od roku 2009 bylo do výstavby páteřních cyklostezek investováno více než 700 milionů korun.
„Cyklistika není jen o sportu a zdraví, ale především o podpoře cestovního ruchu, místního podnikání a udržitelného života v regionech. Na každém kilometru cyklostezky vydělává řada místních podnikatelů – od kaváren, přes půjčovny kol až po ubytování,“ uvedl Richard Brabec, hejtman Ústeckého kraje.
Nejvýznamnější úseky cyklostezek navštíví ročně až 150 tisíc cyklistů. Kraj tak cíleně buduje propojenou síť, která spojuje přírodní krásy, města i památky – a současně vytváří zázemí pro aktivní trávení volného času obyvatel. „Když rodiny o víkendu vyrážejí na výlet po cyklostezce, přispívají tím nejen ke svému zdraví, ale i k oživení obcí a venkova. Právě proto budujeme trasy, které slouží turistům i každodenním uživatelům z řad místních,“ dodal hejtman.
Mezi klíčové projekty patří Cyklostezka Ohře, mezinárodní dálková trasa s délkou 290 km, z toho 135,5 km v Ústeckém kraji. V realizaci je nyní 9,6 km, včetně úseku Litoměřice – Bohušovice nad Ohří, jehož dokončení se plánuje na září 2025. Dalších 52,2 km je ve fázi projektové přípravy. Významné je i budování doprovodné infrastruktury, jako jsou odpočívadla, nabíjecí stanice nebo sčítače cyklistů, například na trase Žatec – Trnovany, navazující na památky UNESCO.
Druhou páteřní trasou je Pánevní cyklotrasa, označovaná jako „cyklistická Route 66“. Z celkové délky 105 km je aktuálně připravováno 16,5 km k výstavbě a 5,6 km k projektování.
V roce 2024 byla nově vyznačena Jezerní cyklotrasa, která propojuje Máchovo jezero, Mostecko a Krušné hory. V roce 2025 probíhá rozšíření o Severní magistrálu, Lužickou cyklotrasu a Mandavskou cyklotrasu, jež propojí Šluknovský výběžek se Saskem a evropskou trasou Odra–Nisa.
Od 1. srpna lze žádat o podporu do nového dotačního programu Oživení cestovního ruchu, v němž je připraveno 38,6 milionu korun, a to i na přírodně pojaté cyklostezky, MTB trasy nebo doprovodnou infrastrukturu.
Rozvoj koordinuje Generel cyklistických tras, který stanovuje základní síť, hierarchii a propojení v rámci regionu i se sousedními kraji. Důležitou roli hraje také spolupráce s obcemi v rámci tzv. cyklo platformy.
„Chceme, aby cyklistika byla běžnou součástí života lidí v našem kraji. Aby byla bezpečná, pohodlná a ekonomicky přínosná. Proto ji podporujeme nejen stavbou stezek, ale také plánováním, financováním a partnerstvím s obcemi,“ uzavřel hejtman.
/tz/