Ministerstvo pro místní rozvoj ve spolupráci s Partnerstvím pro městskou mobilitu a dalšími partnery představilo novou metodiku pro plánování bezpečné dopravní infrastruktury pro cyklisty. Dokument vznikl jako součást iniciativy Cyklovize 2030. Je jednotným návodem pro samosprávy, který propojuje strategické plánování, územní rozvoj, značení cyklotras i jejich financování. Jádrem projektu je mapový portál.
„V Česku máme na 5300 kilometrů dálkových cyklotras a 5000 kilometrů cyklostezek, tento systém včetně značení ale stále odpovídá počátku tisíciletí, kdy se hledělo hlavně na jeho turistickou funkci. Naší ambicí je propojit všechny obce s rozšířenou působností bezpečnou sítí dopravních cest vhodných pro cyklisty. Nová metodika přináší konkrétní kroky, jak ji vytvořit,“ uvedl ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek.
Metodiku připravilo Partnerství pro městskou mobilitu ve spolupráci s partnery z resortů, krajů, měst i odborné veřejnosti. MMR spolupracovalo především na čtvrté kapitole metodiky, která se vztahuje k územnímu plánování.
Jedním z klíčových výstupů projektu Cyklovize 2030 je mapový portál, ve kterém se zaznamenávají cyklotrasy, cyklostezky, jejich značení a stav. Umožňuje efektivní plánování a koordinaci výstavby, nabízí přehled o problematických úsecích, napojení na veřejnou dopravu a podklady pro úpravy značení tras. Data s identifikovanými problémy a záměry budou na portál směřovat přímo z jednotlivých krajů. MMR je zohlední v rámci svých územně analytických podkladů (ÚAP), které jsou klíčové pro územně plánovací činnosti a další rozvoj sítě cyklotras.
„V Česku zatím chyběl jednotný zdroj dat o cyklostezkách, trasách, jejich značení i dalším plánovaném rozvoji. Mapový portál Cyklovize 2030 jim dá jednotnou strukturu a zveřejní je na jednom místě pro celé území,“ uvedl národní koordinátor cyklistické dopravy Jaroslav Martinek. Součástí portálu jsou souhrnné informace o možnostech financování cyklotras z veřejných zdrojů.
Metodika klade důraz na dlouhodobou udržitelnost, strategické plánování a především na bezpečnost všech účastníků dopravy. Apeluje na vzájemnou spolupráci obcí, měst, krajů i státu a podporuje použití principů takzvané Good Governance v transparentním, koordinovaném a cílevědomém plánování dopravní infrastruktury. Vzniknout by měla síť cyklistických komunikací, která nebude rozdrobená, ale prováže české regiony do jednoho celku. „Cyklodoprava je jeden z pilířů moderní udržitelné mobility, která zvyšuje kvalitu života ve městech i na venkově. Tato metodika společně s mapovým portálem Cyklovize 2030 dává městům a obcím do rukou nástroj, který jim pomůže bezpečně a efektivně investovat do budoucnosti,“ doplnil Petr Kulhánek.
V programovém období 2014–2020 podpořil Integrovaný regionální operační program 370 km cyklostezek za 2,8 miliardy korun. V aktuálním období 2021–2027 je k dispozici více než dvojnásobek této částky. V už podpořených projektech se počítá s výstavbou, modernizací a rekonstrukcí komunikací pro cyklisty v délce 269 kilometrů. Z toho 65 kilometrů už bylo dokončeno.
MMR dlouhodobě podporuje značení cyklotras skrze národní dotace pro neziskové organizace (např. Klub českých turistů, 11,7 milionu korun v letošním roce) a cykloturistiku zaměřenou na rodiny s dětmi. Agentura CzechTourism a portál Kudyznudy jsou také součástí kampaně Tipy naší mámy na kole, která se zaměřuje na bezpečné a krátké trasy vhodné pro rodiny děti.
Více informací a metodiku naleznete na www.cyklovize.cz. Součástí je i mapový portál zde. Metodika je k dispozici na stránkách MMR na tomto odkazu.*
/tz/