Jihlava se stala cykloměstem roku 2022

Město, kde se můžete bezpečně pohybovat na kole nebo pěšky, takové je Cykloměsto roku. Tentokrát se jím podle hodnocení účastníků a pořadatelského týmu Květnové výzvy Do práce na kole stalo město Jihlava. Výsledky vyhlašuje spolek AutoMat v rámci Evropského týdne mobility.

Nejvíce bodů v soutěžní kategorii Cykloměsto Do práce na kole roku 2022 získaly sice Otrokovice, ale pravidla nepřipouštějí udělit titul žádnému z měst, které bylo oceněno v minulých dvou letech. Otrokovice tak vstupují do Síně slávy a titul získala město, které se na žebříčku umístilo na 2. místě - tedy Jihlava.

Kromě výsledků dotazníku hodnotil spolek AutoMat vývoj počtu účastníků a účastnic výzvy Do práce na kole, podíl účastníků na počtu obyvatel města a průměrnou pravidelnost využívání dopravy „na vlastní pohon” ve městě. Celorepubliková akce Do práce na kole se koná od roku 2011.

„Ocenění Cykloměsto roku vnímáme jako výsledek dlouholeté práce nás všech, které se do toho podařilo zapojit - města, kraje i spolku Sliby chyby. Oblibu využívání kola jako dopravního prostředku vidíme nejen na stoupající účasti ve výzvě Do práce na kole, ale především na číslech ze sčítačů,” říká radní pro dopravu Jaroslav Vymazal.

V Jihlavě si uvědomují důležitost podpory udržitelné mobility. „Šestnáct let jsme tu systematicky pracovali na tom, abychom vytvořili lepší podmínky pro cyklodopravu – to znamená lepší infrastrukturu. V roce 2006 jsme měli 600 metrů jedné cyklostezky, dnes máme v Jihlavě 24 kilometrů cyklostezek jen na území města. Pak tu máme cykloopatření, jako jsou cykloobousměrky a plánované ochranné cyklopruhy v hlavním dopravním prostoru. No a potom děláme měkké aktivity jako Evropský týden mobility, cyklojízdy a právě podporu akce Do práce na kole,” vypočítává Jaroslav Vymazal.

Když mluvíme o cyklodopravě, nemůžeme nezmínit i auta. Těch přibývá - stejně jako v celé republice - i v Jihlavě. „Nejdůležitější a zároveň asi nejnáročnější je změnit zažité myšlení. Teď tu řešíme úplně novou parkovací koncepci, protože právě zaparkovaná auta – tedy doprava v klidu – velmi ovlivňují veřejný prostor. Ale je to velké úsilí, protože se to střetává s odporem. Snažíme se myslet i na cyklopropojení Jihlavy s okolními obcemi, aby do města nezajížděla další auta,” představuje Jaroslav Vymazal plány Jihlavy na nejbližší měsíce.

V Jihlavě se mohou pochlubit i novým multifunkčním dopravním hřištěm, kde rodiny s dětmi často tráví celé dny, pump trackem nebo volnočasovým areálem Český mlýn s unikátní cyklomyčkou. Od dubna letošního roku mají obyvatelé a obyvatelky také k dispozici sdílená kola.

„Je důležité, aby se doprava nevnímala pouze jako doprava autem, ale přemísťování lidí a zboží. Na dopravní obslužnosti by se měly podílet především udržitelné složky dopravy, aby nás tolik netrápily emise, hluk, prašnost a aby mohl veřejný prostor plnit víc funkcí. Aby byl radostnější. Když stojíte ve frontě aut, tak se asi moc často neusmíváte. Ale když se potkáte tváří v tvář s člověkem na kole, tak se můžete usmát a sdílíte stejnou energii. Takže vzkazuji všem dalším městům, že investovat do udržitelné městské mobility se vyplatí,” uzavírá jihlavský radní.

Cykloskokanem Do práce na kole roku 2022 - tedy městem, které udělalo v oblasti udržitelné dopravy největší pokrok - zvolili účastníci Květnové výzvy Uherské Hradiště.*

/tz/

Na snímku přebírá primátorka Jihlavy Karolína Koubová (uprostřed) společně s radním pro dopravu Jaroslavem Vymazalem ocenění Cykloměsto roku 2022

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down