Přestože konzumace alkoholu mladistvými dlouhodobě spíše klesá, problematika jeho dostupnosti se s nástupem letních prázdnin opět dostává do popředí. Nezanedbatelnou roli zde hrají maloobchodní prodejci, resp. jejich zaměstnanci na pokladnách. Pro ty je často složité rychle a správně vyhodnotit problematickou situaci a mohou prodat alkohol i mladším osmnácti let. Podle Českého svazu pivovarů by řešením měla být, spíše než udělování pokut či jiné státní restrikce, praktická pomoc lidem v první linii.
Začátek letních prázdnin se každoročně nese ve znamení oslav konce školního roku a s ním i rostoucího zájmu mladistvých o nákup alkoholu. Přestože nejčastěji se k němu podle průzkumů dostávají v menších obchodech či večerkách, zkoušejí jej koupit i ve velkých obchodních řetězcích. To potvrzují nejnovější statistiky kontrol ČOI, podle nichž česká mládež do osmnácti let nemá problém nakoupit v supermarketu alkohol až v polovině případů.
Klíčem je správně cílená prevence
Problémem velkých obchodů je především nutnost pracovat v maximální rychlosti a nevytvářet dlouhé fronty. „Pokladní si nakupující často pořádně neprohlédnou, neboť nechtějí zdržovat a vytvářet na sebe tlak od ostatních čekajících ve frontě,“ vysvětluje Martina Ferencová, výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven. Právě modelové případy a scénáře, jak se v podobných situacích zachovat a jak v jednání s mladistvými neztrácet hlavu nabízí pokladním již od roku 2013 uvedený projekt. Ve spolupráci s obchodními řetězci Kaufland, Makro, Tesco a Coop proto již sedmým rokem realizuje preventivní program s názvem Člověče, nezlob se. V rámci programu Českého svazu pivovarů a sladoven byly za sedm let jeho fungování proškoleny již desítky tisíc pokladních.
Kontrolními nákupy v prodejnách zapojených řetězců bylo zjištěno, že po proškolení personálu poklesly případy prodeje alkoholu mladistvým až o 45 %. „Vedle toho je nezanedbatelným pozitivem i spokojenost našich zaměstnanců, kteří si jsou v komunikaci s mladistvými jistější a situace pro ně nejsou tolik stresové. Tím spíše, že jsme silně zastoupeni v malých obcích, kde se často prodávající s nakupujícími dobře znají,“ doplňuje Lukáš Němčík, ředitel marketingu skupiny Coop.
Pozitivní zkušenost s programem hlásí i další obchodní řetězce. „Každý nově příchozí zaměstnanec i brigádník je v tomto tématu pečlivě proškolen. Školíme zpravidla jednou za čtvrt roku formou prezentace či přímo na pokladně, ve skupinkách i jednotlivě. Ohlasy na školení máme ze strany personálu jen pozitivní,“ uvádí Renata Maierl, tisková mluvčí společnosti Kaufland.*
/zr/