Hned dvě prestižní ocenění získala obec Ostravice v letošním ročníku soutěže Zklidňování dopravy ve městech a obcích ČR: Třetí místo v kategorii obcí a Cenu Moderní obce.
Bezmála 6,4 miliónu korun vložila obec Ostravice v okrese Frýdek-Místek ze svého rozpočtu do úpravy dopravního řešení na zhruba kilometrovém úseku silnice I/56, který ji protíná. Dalšími deseti milióny přispěl Státní fond dopravní infrastruktury a dotací ve výši jednoho miliónu korun pomohl také Moravskoslezský kraj.
PROJEKT VYNUCENÝ SÍLÍCÍ INTENZITOU DOPRAVY
Úpravy na silničním průtahu obsáhly mj. vybudování, popřípadě obnovu chodníků, parkoviště, veřejného osvětlení a dešťové kanalizace či rekonstrukci a úpravu autobusových zálivů. Tyto stavební práce navázaly na už dříve vybudované komunikace pro pěší (chodníky, mosty, lávky apod.), takže nyní tvoří ucelenou soustavu, která v délce 4,7 km podél frekventované silnice první třídy zabezpečuje pohyb chodců na celém území této bezmála dvouapůltisícové obce.
Ostravice byla k těmto úpravám dotlačena zvyšující se intenzitou dopravy na průtahu obcí. Zatímco ještě v roce 2000 obcí denně projíždělo v průměru 3171 vozidel, loni v březnu se při dopravním průzkumu dospělo už k počtu 4582 vozidel denně, což představovalo během pěti let 45procentní nárůst.
FINANCOVÁNÍ: DLOUHODOBÁ PŘÍPRAVA
Jak středně velká obec může zajistit poměrně vysoký podíl spolufinancování tak velkého projektu? Starosta Ing. Jaromír Dobrozemský vysvětluje: "Větší investiční akce podobného rozsahu jsou zahrnuty do dlouhodobých plánů rozvoje obce a jsou realizovány postupně s tím, že se snažíme využívat i všechny dostupné možnosti k získávání dotací. Vždy proto usilujeme o to, aby záměry a projekty pro nás byly přínosné a velmi kvalitně zpracované. Spolufinancování je pak z větší míry zahrnuto do ročních rozpočtů obce, případně využíváme překlenovací nebo střednědobé úvěry. Ovšem tak, aby zadluženost byla přijatelná a v žádném případě neohrozila běžné financování provozu obce."
Starosta poukazuje i na to, že základem úspěchu byla také skutečnost, že obecní úřad již ve fázi přípravy projektu byl ve styku se všemi orgány, u kterých bylo možné předpokládat vznášení různých námitek a požadavků. "Pokud to bylo možné, snažili jsme se případným sporům předejít. Přesto při schvalování projektů jsme v několika případech vzájemně přistoupili na kompromisní řešení, které bylo ještě přijatelné pro všechny strany. Většina problémů ovšem byla spojena s tím, že projekt bohužel nedisponoval dostatečným prostorem pro uskutečnění všech vznášených požadavků," vysvětluje inženýr Dobrozemský.
ZAUJALO NEJEN TECHNICKÉ ŘEŠENÍ
Hodnotící komise soutěže Zklidňování dopravy ve městech a obcích však na projektu v Ostravici neoceňovala pouze vhodné oddělení pěší od silniční dopravy, chodníky v bezbariérové úpravě, nové - a v porovnání s původními i vhodněji umístěné přechody pro chodce či nové parkovací plochy a úpravu stávajících s úpravou režimu pohybu vozidel. Ale také to, že i upravované prostory mimo samotný průtah, jako parkoviště, autobusový terminál či prostor před železničním nádražím, byly řešeny velmi kultivovaně a zajímavě. "Zde projekt přinesl kvalitní funkční rozčlenění ploch i zvětšení rozsahu zeleně a je v tomto ohledu velkým pokrokem," konstatuje se v zápisu hodnotící komise.
Ostatně také inženýr Dobrozemský konstatuje, že dříve rozvoj a rozšiřování centrální části obce, na který se soustřeďuje běžný každodenní život většiny obyvatel i návštěvníků obce, probíhal nahodile, bez hlubší koncepce. "Estetickou úrovní těchto zásahů se nezabýval nikdo," přiznává. "Uskutečněním tohoto projektu se snad alespoň částečně podařilo vytvořit centrum obce na podstatně vyšší úrovni, než na jakou jsme byli zvyklí z minulosti. Velmi si cením také toho, že většina institucí i podnikatelů sídlících v centru obce se snaží i své prostory zvelebit tak, aby svou úrovní ladily s novým prostředím."
A právě za tyto úpravy veřejného prostranství v souvislosti s dopravním řešením v obci Ostravice letos v rámci soutěže Zklidňování dopravy ve městech a obcích ČR získala Cenu Moderní obce.
Podle starosty uskutečněný projekt nebude vyžadovat o mnoho vyšší náklady na údržbu a provoz například nového osvětlení nejfrekventovanějších míst. Více peněz však zřejmě bude stát údržba a obnova nově vysazené zeleně. "Bohužel je to však hlavně z důvodů zcizování a svévolného ničení zeleně i mobiliáře některými jednotlivci, jejichž pohnutky jsou pro naprostou většinu občanů nepochopitelné. Věříme, že i přesto se podaří udržet úroveň realizovaného projektu na současné úrovni, bez podstatného zvýšení nákladů na běžnou údržbu," dodal starosta Ing. Jaroslav Dobrozemský.
IVAN RYŠAVÝ