Kraje čekaly víc peněz na opravu silnic, z přístupu vlády jsou zklamané

Rozčarování a zklamání. Tak kraje vnímají fakt, že na opravu silnic II. a III. tříd mají jít tři miliardy korun, 2,5 miliardy z rozpočtu Ministerstva dopravy, půl miliardy z vládní rozpočtové rezervy. Dnes o tom rozhodl kabinet Bohuslava Sobotky. Kraje víc peněz na rozbité komunikace vítají, čekaly však víc. Na základě dřívějšího vládního nařízení totiž musí zvýšit mzdy řidičů autobusů a premiér už dřív přislíbil, že se na tom vláda bude podílet.

„Všechny kraje se shodly, že by jako kompromis uvítaly, pokud by vláda na opravu silnic II. a III. tříd dala 4 miliardy korun, z toho 1,5 miliardy z rozpočtové rezervy. Kompenzovala by tak výdaje krajů v souvislosti se zvýšením mezd řidičů autobusů,“ říká předsedkyně Rady Asociace krajů ČR a hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová a dodává: „I když je schválená půl miliarda lepší než nic, jsme hodně zklamaní z neplnění dřívějších slibů premiéra o spoluúčasti státu na financování vyšších mezd řidičů. Máme obavu, že se samosprávy stávají rukojmím státu a obětí předvolebních politických her ve stylu „o nás bez nás“. Mrzí nás to zejména proto, že na prvním místě má být zájem veřejnosti a je jasné, že lidé potřebují jezdit po opravených a bezpečných silnicích.“

Víc peněz na silnice chtěly kraje proto, že komunikace jsou po letošní tuhé zimě ve velmi špatném stavu a kraje evidují řadu podnětů od starostů, aby silnice, vedoucí přes města a obce, opravily. Finance se přitom rozdělují podle délky cest v dané oblasti a už teď je jasné, že peníze z rozpočtu na pokrytí všech požadavků nebudou stačit.

Zřejmé také je, že kraje budou muset zrušit některé plánované investice proto, aby měly z čeho pokrýt výdaje související se zvýšením mezd řidičů autobusů. Co se v dané věci v současné době děje, ukazuje tabulka, kterou kraje o víkendu poskytly dopravním odborům. Z ní je patrné, že kraje o zvýšení mezd řidičů už zpravidla rozhodly nebo ho řeší. Týká se více než 170 dopravců a znamená to náklady ve výši zhruba 800 milionů korun. Aby se situace stabilizovala, je třeba peníze na dopravu řešit komplexně, předvídatelně a s větší finanční spoluúčastí státu. Vláda však příliš nebere ohled na to, že pokud kraje poukážou další peníze dopravcům, budou chybět jinde na služby veřejnosti.*

 

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down