Který Portál občana pro města vyhrál Egovernment The Best?

Portál občana města Chotěboř, který umí úplné elektronické podání, získal 1. místo v soutěži Egovernment The Best 2018 v kategorii měst. Jeho dodavatelem je společnost VERA.

Projekt „Úplné elektronické podání v Chotěboři v souladu se strategií e-governmentu ČR“ zvítězil v konkurenci rozličných projektů zaměřujících se na elektronizaci veřejné správy. Slavnostní vyhlášení výsledků proběhlo pod záštitou Ing. Vladimíra Dzurilly, zmocněnce vlády pro IT a digitalizaci, 19. listopadu 2018 v Obecním domě v Praze.

 

Portál občana s úplným elektronickým podáním

Město Chotěboř pořídilo Portál občana, protože chce umožnit občanovi snadnou komunikaci s úřadem elektronickou formou. Se svým aktivním přístupem se také snaží získat propojení na státní Portál občana, přičemž chce využívat principu SSO (Single Sign-On), aby se občan nemusel při přechodu mezi portály znovu přihlašovat.

Elektronické formuláře umožňují přihlášenému uživateli:

  • Předvyplnění údajů z registrace a využití údajů, kterými již disponuje veřejná správa – je využíván princip, že občan nemusí zbytečně zadávat údaje (týká se jak identifikačních údajů, tak například údajů o vybraném psovi, pokud se jím podání zabývá)
  • Uložení rozpracovaných formulářů, jejich tisk, export do PDF a připojení příloh
  • Elektronické formuláře jsou zasílány do spisové služby a některé z nich jsou dále vytěženy příslušnými agendami, aniž by pracovníci úřadu něco přepisovali, což šetří jejich čas a eliminuje chyby
  • Zobrazení stavu podání, kontaktů na osobu, která podání zpracovává
  • Formuláře jsou k dispozici pro situace v samostatné i přenesené působnosti

Do Portálu se lze přihlásit pomocí loginu vydaného úřadem a v brzké době pomocí eObčanky. Obecně je přihlášení možné také službou mojeID a datovými schránkami, které chce i Chotěboř umožnit.

Dle legislativních možností lze vybrané formuláře vyplnit i bez registrace, což portál zpřístupňuje širšímu okruhu lidí.

 

Platforma budoucnosti

Portál občana umí do budoucna rozšiřovat svůj potenciál podle toho, co bude pro občany vhodné a smysluplné k zobrazování.

Už nyní v Chotěboři poskytuje přihlášeným lidem informace o předpisech a proběhlých platbách. Nadcházející poplatky mohou rovnou uhradit přes platební bránu a jsou o nich také informováni notifikačním e-mailem. Občané se mohou přihlásit k odběru hromadných zpráv města (SMS, e-mail).

Ve veřejné části Portálu občana, dostupné bez přihlášení, je k dispozici klikací rozpočet a elektronická úřední deska. Ta je dostupná nejen z počítače, ale i v elektronickém kiosku na náměstí.

Další města na portálu zobrazují například informace o volbách, smlouvy, objednávky, faktury nebo možnost rezervovat si čas úředníka atd.

 

Propojení s externími informačními systémy

Díky platnosti Národního standardu pro elektronické systémy spisové služby se městům otevřela možnost získat Portál občana od společnosti VERA, ačkoliv nemají její spisovou službu. I tak mohou využívat úplné elektronické podání jako v Chotěboři. Všechny ostatní informace lze zobrazovat pomocí rozhraní ze systémů úřadu.

 

Pokud chcete usnadnit referentům práci a zároveň být moderním komunikativním úřadem, pořiďte si Portál občana. Po čase sami uvidíte, že to byl krok správným směrem.*

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *