01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Miliardy korun na dopravní infrastrukturu

Finanční prostředky z fondů EU pro sektor dopravy v ČR v letech 2007až 2013 je možné čerpat zejména prostřednictvím Operačního programu Doprava (OPD) a regionálních operačních programů (ROP), na území hl. města Prahy přes Operační program Praha - Konkurenceschopnost.

Operační program Doprava navazuje na předchozí zkrácené programovací období 2004-2006, zejména na Operační program Infrastruktura (Priorita 1 - Modernizace a rozvoj dopravní infrastruktury celostátního významu, Priorita 2 - Snížení negativních důsledků dopravy na životní prostředí), Fond soudržnosti (oblast dopravy) a předvstupní nástroje pomoci ISPA.

OP DOPRAVA: SPECIFICKÉ CÍLE

OPD je největší operační program, připadá na něj 5,774 mld. eur, tj. zhruba 22 % ze všech prostředků pro ČR z fondů EU v období 2007 až 2013.

Prostřednictvím OPD se uskuteční tyto specifické cíle:

výstavba a modernizace sítě TEN-T a sítí navazujících,

výstavba a modernizace regionálních sítí drážní dopravy,

výstavba a rozvoj dálniční sítě a sítě silnic I. třídy mimo TEN-T,

zlepšování kvality dopravy a ochrany životního prostředí z hlediska problematiky dopravy,

výstavba a modernizace důležitých dopravních spojení na území hl. města Prahy.

Příjemci podpory jsou především vlastníci a správci uvedené infrastruktury, tj. státní investorské organizace (Ředitelství silnic a dálnic ČR, Správa železniční dopravní cesty, s. o., Ředitelství vodních cest ČR), vlastníci drážních vozidel a provozovatelé drážní dopravy, vlastníci překládacích mechanismů u multimodální dopravy, případně další subjekty hl. město Praha apod.).

Řídícím orgánem OPD je Ministerstvo dopravy, které 9. 7. 2007 vyhlásilo první výzvu k předkládání projektů v pěti ze šesti prioritních os s alokací více než 147 mld. Kč. Žádosti lze podávat od 9. července 2007 do 30. června 2015, jejich hodnocení bude průběžné. Zprostředkujícím subjektem pro implementaci vybraných prioritních os nebo jejich částí je Státní fond dopravní infrastruktury, na který ministerstvo dopravy deleguje část svých pravomocí.

REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAMY

Problémy související s nekvalitní dopravní infrastrukturou je nutné řešit nejen na úrovni státní, ale i regionální a komunální. Zatímco pro první úroveň je j dispozici převážně OPD, musí se územní samospráva orientovat zejména na regionální operační programy (ROP), které jsou určeny pro území celé ČR s výjimkou Prahy. ROP pokrývají několik tematických oblastí s cílem zvýšit konkurenceschopnost regionů, urychlit jejich rozvoj a zvýšit atraktivitu pro investory. Každý ROP je řízen regionální radou příslušného regionu soudržnosti.

Přestože je každý regionální operační program samostatným dokumentem spravovaným samostatnou regionální radou a reagujícím na potřeby příslušného regionu, obecně se zaměřují na obdobná témata, mezi nimiž nechybí oblast dopravy. Souhrnně lze mluvit o prioritě Dopravní dostupnost a obslužnost, která zahrnuje:

výstavbu, rekonstrukci a modernizaci silnic II. a III. třídy a místních komunikací včetně odstraňování bodových závad na nich,

výstavbu stezek pro bezmotorovou dopravu, infrastruktury pro potřeby veřejné dopravy - dopravní terminály, železniční stanice, zastávky, informační systémy, pořízení vozidel veřejné dopravy,

výstavbu, rekonstrukci a modernizaci infrastruktury veřejných regionálních letišť apod.

Příjemci podpory jsou kraje; obce a dobrovolné svazky obcí; organizace zřizované nebo zakládané kraji a obcemi; nestátní neziskové organizace apod.

V rámci regionálních operačních programů tvoří nevratná přímá pomoc (dotace) z Evropského fondu regionálního rozvoje 85 % způsobilých veřejných výdajů. Minimální a maximální přípustnou výši celkových způsobilých výdajů na jeden projekt si stanovuje řídící orgán ROP podle vlastního uvážení, stejně jako případné omezení pro maximální výši poskytnutého příspěvku na jeden projekt.

První výzvy k předkládání projektů byly vyhlášeny v září 2007. V případě zájmu o další informace se obracejte na řídící orgán regionálního operačního programu, kterým je regionální rada příslušného regionu soudržnosti.

JANA ZELINKOVÁ
doktorandka Fakulty stavební
Vysoké školy báňské, Ostrava

Kontakt:

Ministerstvo dopravy ČR, odbor fondů EU, nábřeží Ludvíka Svobody 12, 110 15 Praha 1, www.opd.cz (na uvedené webové adrese lze získat podrobné informace o OPD včetně formuláře projektové žádosti a popisu toho, jak při zpracování postupovat).

 

Regionální operační programy - kontaktní údaje (regionální rady)

RR regionu soudržnosti Jihozápad - Krajský úřad Plzeňského kraje, tel.: 387 747 472 Kroupova 18 306 13 Plzeň, www.rr-jihozapad.cz

RR regionu soudržnosti Jihovýchod  - Krajský úřad kraje Vysočina, tel.: 532 193 500 Žižkova 57 587 33 Jihlava, www.jihovychod.cz

RR regionu soudržnosti Střední Čechy - Krajský úřad Středočeského kraje, tel.: 257 280 602 Zborovská 11 150 00 Praha 1, www.nuts2strednicechy.eu

RR regionu soudržnosti Střední Morava - Krajský úřad Zlínského kraje, tel.: 587 333 303 Tř. Tomáše Bati 21 761 90 Zlín, www.nuts2strednimorava.cz

RR regionu soudržnosti Severovýchod Krajský úřad Královéhradeckého kraje, tel.: 495 510 177 Wonkova 1142 500 02 Hradec Králové, www.rada-severovychod.cz/cz

RR regionu soudržnosti Moravskoslezsko - Krajský úřad Moravskoslezského kraje, tel.: 552 303 501 28. října 117 702 18 Ostrava, www.rr-moravskoslezsko.cz

RR regionu soudržnosti Severozápad - Mírové nám. 37, tel.: 477 011 701 400 01 Ústí nad Labem,ww.nuts2severozapad.cz/rop

ZDROJ: WWW.STRUKTURALNI-FONDY.CZ

 

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down