
Moravskoslezský kraj získá z Modernizačního fondu 2,633 miliardy korun na pořízení 19 BEMU, vlakových jednotek s bateriovým pohonem. Jde o jednu z nejvyšších finančních podpor v historii kraje.
„Bateriové vlaky už v našem kraji nějakou dobu jezdí, jsem rád, že k prvním 4 soupravám brzy přibude dalších 15 jednotek. Nové moderní stroje nahradí do dvou let dieselové vlaky na neelektrifikovaných tratích v regionu a přispějí ke snížení emisí a zlepšení kvality ovzduší,“ uvedl Radek Podstawka, náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu. Peníze budou poskytnuty z Modernizačního fondu v rámci programu TRANSGov.
Bateriové vlaky začaly v kraji jezdit v prosinci 2024 na trase Veřovice – Ostrava, tedy na lince S8 přes Studénku a Štramberk. BEMU už mají za sebou zkušební jízdy i na jiných úsecích, vyjely například do Budišova nad Budišovkou, Ostravice nebo do Rožnova pod Radhoštěm. Najezdily už více než 500 tisíc kilometrů, z toho přibližně polovinu jednotky ujely v čistě bateriovém režimu, zbytek pod trolejovým vedením, vždy s nulovou produkcí emisí.
„Kromě ekologických přínosů oceňují cestující i tišší provoz a moderní vybavení. České dráhy zaznamenaly o vlaková spojení, kde BEMU jezdí, zhruba dvacetiprocentní nárůst zájmu cestujících. Věříme, že další bateriové jednotky namotivují k cestování po železnici více a více lidí,“ řekl náměstek.
Ministerstvo životního prostředí mělo pro kraje na bateriové vlaky celkem 15 miliard korun, Moravskoslezský kraj s přiznanou dotací ve výši 2,633 miliardy patří mezi nejúspěšnější žadatele.*
/tz/