Ministerstvo pro místní rozvoj vyhlásilo první výzvu k předkládání projektů, které spadají do integrovaných plánů rozvoje území. Výzva se týká rekonstrukcí, modernizací a výstavby vybraných úseků silnic II. a III. třídy. Pro výzvu je připraveno téměř 840 milionů korun z Evropského fondu pro regionální rozvoj.
Jak při této příležitosti oznámila ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová, v Integrovaném regionálním operačním programu (IROP) jsou kromě integrovaných plánů rozvoje území realizované také integrované územní investice a komunitně vedený místní rozvoj jako nástroje, které slouží k soustředěné podpoře rozvoje vybraného území. Jejich nositelé zpracovávají strategie, ve kterých popisují problémy, potřeby a cíle vymezeného území. Tyto strategie schvalují řídicí orgány operačních programů, ze kterých mají být financovány projekty, přispívající k plnění potřeb dané lokality.
"Díky tomu tak můžeme přesně cílit naší podporu v této výzvě na aglomerace, které si jako jednu ze svých svojí priorit stanovily rekonstrukci, modernizaci a výstavbu vybraných úseků silnic II. a III. třídy, navazující na Transevropskou dopravní síť,“ dodala Karla Šlechtová.
Integrované plány rozvoje území (IPRÚ) představují nástroj pro zajištění udržitelného městského rozvoje, který se bude realizovat v Českých Budějovicích, Jihlavě, Karlových Varech, Liberci – Jablonci nad Nisou, Mladé Boleslavi a Zlíně a ve funkčním zázemí těchto měst. Integrované projekty IPRÚ musí být v souladu se schválenou integrovanou strategií IPRÚ a slouží k naplnění cílů v ní stanovených. Přesné vymezení území pro realizaci projektů je uvedeno v integrované strategii IPRÚ.
První výzva pro integrované projekty IPRÚ v IROP „Vybrané úseky silnic II. a III. třídy – integrované projekty IPRÚ“ spadá pod specifický cíl 1.1 Zvýšení regionální mobility prostřednictvím modernizace a rozvoje sítí regionální silniční infrastruktury navazující na síť TEN-T. Pro výzvu je připraveno téměř 840 milionů korun z Evropského fondu pro regionální rozvoj a téměř 50 mil. korun ze státního rozpočtu. Žadateli mohou být kraje, organizace zřizované nebo zakládané kraji za účelem výkonu vlastnických práv a povinností k silnicím II. a III. třídy.
„Na tuto výzvu budou navazovat výzvy nositelů IPRÚ, které mohou upřesnit podmínky pro realizaci projektů na území jednotlivých aglomerací. Žadatelé o podporu si nejdříve připraví projektový záměr, který předloží k projednání Pracovní skupině Řídicího výboru IPRÚ. K projednanému projektovému záměru vydá Řídicí výbor IPRÚ Vyjádření o souladu nebo nesouladu projektového záměru se schválenou integrovanou strategií,“ upřesnil náměstek ministryně pro řízení sekce evropských programů Zdeněk Semorád.
Zpracování žádosti o podporu v MS2014+ je možné provádět po vyhlášení výzvy nositele IPRÚ. Hodnocení žádostí o podporu bude provádět Centrum pro regionální rozvoj ČR průběžně, podle data podání žádosti. Realizace projektů musí být ukončena do 30. 6. 2023.
Nositel integrované strategie IPRÚ poskytuje informace ke zpracování projektového záměru a jeho souladu s výzvou nositele IPRÚ.
Kontakty na nositele integrované strategie IPRÚ jsou uvedeny v textu výzvy ŘO IROP budou také ve výzvě nositele integrované strategie IPRÚ.
Kontakty jsou uvedené na: http://www.dotaceeu.cz/cs/Microsites/IROP/Kontakty
Podrobné informace o výzvě jsou zveřejněny zde: http://www.dotaceeu.cz/cs/Microsites/IROP/Vyzvy/Vyzva-c-40-Vybrane-silnice-II-a-III-tridy-IP-IPRU.
/tz/