Jestliže chceme hledat odpověď na otázku, jaké služby má zajišťovat regionální železnice, aby byla atraktivní pro cestující, je nutné si uvědomit, že regionální železnice poskytuje v různý moment službu odlišným skupinám cestujících. REGIONÁLNÍ ŽELEZNICE MUSÍ UMĚT VYHOVĚT MÍSTNÍM OBČANŮM I TURISTŮM...
Jestliže chceme hledat odpověď na otázku, jaké služby má zajišťovat regionální železnice, aby byla atraktivní pro cestující, je nutné si uvědomit, že regionální železnice poskytuje v různý moment službu odlišným skupinám cestujících.
REGIONÁLNÍ ŽELEZNICE MUSÍ UMĚT VYHOVĚT MÍSTNÍM OBČANŮM I TURISTŮM
Přes pracovní týden jsou to především místní občané, pro něž regionální železnice zajišťuje dopravní obslužnost sídel a regionu, tedy dojížďku občanů do spádových center za prací, do škol, k lékaři a na úřad apod. O víkendu, v období prázdnin a svátků se k místním občanům mohou připojit - podle atraktivnosti regionu - návštěvníci regionu a turisté.
Každá z těchto skupin klade na regionální železnici jiné požadavky. Pro místní občany je to především opakovaná doprava z místa do spádového centra a zpět. Požadavkem je tedy co největší rychlost a rozumná frekvence spojů, především v ranních a odpoledních hodinách, rozumná dostupnost zastávky od místa bydliště a Park & Ride pro auto nebo kolo.
Pro turisty regionální železnice zase představuje dopravní prostředek pro příjezd do regionu, ale také pro pohyb v něm - turistickou dopravu. V tomto případě nemusí být klíčový požadavek na rychlost a frekvenci. Na rozdíl od místních cestujících jse zde dere do popředí požadavek na návazné služby - informační systém o trasách a turistických cílech navázaných na železnici v regionu a okolí, možnost přepravy objemnějších zavazadel - batohů, kol či lyží.
Regionální železnice proto musí najít způsob jak nabídnout atraktivní službu oběma cílovým skupinám a tyto zákazníky v co možná největším rozsahu získat.
PRŮZKUM POŽADAVKŮ NA SLUŽBY REGIONÁLNÍ ŽELEZNICE
Průzkum zjišťoval, jaké služby cestující od regionální železnice požadují a jak důležité jednotlivé služby pro ně jsou. Výzkum byl realizován v roce 2010 v Moravskoslezském kraji na vzorku 2000 respondentů všech věkových a sociálních skupin.
Jaké požadavky na regionální železnici byly pro průzkum definovány a v něm prověřovány:
Rychlost dopravy - jak rychle se dostanu tam, kam chci.
Cena jízdného - kolik mě doprava stojí (ve srovnání s autobusem nebo individuální automobilovou dopravou).
Pohodlí dopravy - sedadla, hluk, klimatizace, otřesy apod.
Pohodlí logistické - snadný jízdní řád - takt, jednoduchost nákupu jízdenky a slev, přehlednost a návaznost přestupů apod.
Dostupnost dopravy teritoriální - jak daleko je k místu nástupu - pěší dostupnost do 400 m, jinak již méně pohodlné.
Dostupnost dopravy frekvenční - jízdní řád a frekvence spojů, všední den a víkend.
Dopravní spolehlivost - zpoždění, výluky, mimořádnosti, jejich četnost.
Bezpečnost dopravní - riziko nehod a úrazů.
Bezpečnost sociální - riziko trestné činnosti, krádeže.
Ekologická přátelskost dopravy - šetrnost k životnímu prostředí u dopravy.
Společenský status dopravy - jsou-li doprava a cestující považováni za »socku« nebo jako »in«.
Návazné služby - turistické a jiné informace, služby prodeje apod.
O jednotlivých požadavcích detailněji pojednáme v dalším pokračování.
PETR TEJKL
poradce v oboru dopravního marketingu
MIROSLAV BEZDĚK
Dopravní projektování, s. r. o.
Odlišné skupiny cestujících na regionální železnici
Cestující - místní občan: Regionální železnice jako dopravní prostředek pro denní dojížďku.
Cestující - turista: Regionální železnice jako nástroj turistické dostupnosti a obsluhy regionu (i jako možný cíl turistického ruchu - nostalgické parní jízdy, atraktivně trasovaná železnice apod.). Je nutné si uvědomit, že nostalgická doprava, tedy například občasný parní provoz, není a priori doprava pouze turistická.
Ve Švýcarsku jsou regionální železnice balzámem pro duši - a nejen turistů.
ILUSTRAČNÍ FOTO: PETR TEJKL