Nově vybudovaný obchvat u jihočeské obce Žár přispěje i k bezpečnějšímu provozu

Dlouho očekávaný klid, a hlavně větší bezpečí přináší do obce Žár nedaleko Nových Hradů nově vybudovaný obchvat. Řidiči ho mohou využívat od středy 17. července, o tři měsíce dříve, než bylo plánováno. Komunikace, díky níž se řidiči vyhnou nejen obci, ale především úzké hrázi Žárského rybníka, která je smutně proslulá množstvím dopravních nehod, si vyžádala náklady kolem 232 milionů korun. Část hradil Jihočeský kraj a částkou 166 milionů přispěla Evropská unie.

„Obchvaty a dopravní stavby Jihočechům dlouhodobě chybí. Proto jsem slíbil, že budeme dělat maximum, abychom to dohnali a dnes tu stojíme na obchvatu Žáru, což je na silnici mezi Novými Hrady a Českými Budějovicemi. Vyhýbáme se vesnici Žár, kde byl velmi složitý, komplikovaný a nebezpečný dopravní průjezd přes hráz rybníka, takže tenhle obchvat byl opravdu dlouho očekávaný,“ uvedl Martin Kuba, hejtman Jihočeského kraje a poděkoval všem, kdo se na stavbě podíleli.

Zásadní obchvat se aktuálně připravuje také u nedalekých Trhových Svinů, kde se současnému vedení kraje ve spolupráci s městem podařilo maximálně pohnout s přípravou. „Teď došlo ke změně územního plánu, takže už máme územní rozhodnutí, budeme žádat o stavební povolení, to bychom měli mít v příštím roce a jak jsme slibovali, tak pořád držíme termín, že bychom v roce 2026 měli začít stavět,“ dodal Martin Kuba.

V rekonstrukcích a výstavbě komunikací Jihočeši vedou

Že jsou Jihočeši ve výstavbě silnic premianty potvrzují i zástupci jihočeské pobočky Centra pro regionální rozvoj, kteří na ně pomáhají zprostředkovat evropské dotace. „Rekonstrukce a výstavba silniční sítě je jihočeskou doménou. Z 1 350 km silnic, které se s pomocí evropských peněz z IROP v Česku vybudovaly v předchozím programovém období, připadá na Jihočeský kraj 219 km, což je v regionálním srovnání vůbec nejvíc. V aktuálním období jde po obchvatu Vlachova Březí už o druhý úspěšně dokončený silniční projekt,“ řekl Petr Bouška, ředitel jihočeské pobočky Centra pro regionální rozvoj, které projekty IROP kompletně zastřešuje. „Dalších 384 milionů korun jsme už Jihočeskému kraji přiklepli na šestici nových projektů nejen z oblasti silnic, ale také e-governmentu, veřejné dopravy nebo budování cyklostezek. A další čtyři podané projekty aktuálně vyhodnocujeme,“ informoval.

Nové obchvaty jsou pro obyvatele jihočeských obcí zásadní. Přemysl Tupý, starosta obce Žár, vyzdvihl zejména úlevu od dopravní zátěže, vyšší bezpečnost a celkové zlepšení životních podmínek. „Tady ta doprava neutichala ani ve dvě, ve tři hodiny v noci. Dneska kamionová doprava, nebo doprava obecně, žije, je tady spousta podniků, kam kamiony zajíždí pro nakládku a pro odvoz materiálu, takže samozřejmě tohle všechno jezdilo přes nás. Dneska téměř nikdo neudělá krok bez auta, takže se zvýšila i osobní doprava. A to nemluvím o bezpečnosti. Celá žárská hráz a tím pádem i průjezd obcí přinášel dopravní komplikace a nehody. Bohužel i smrtelné,“ komentoval starosta.

Obchvat obce začíná ve směru od Českých Budějovic a Trhových Svinů před cedulí Žár. Řidiči tak mohou obec objíždět po levé straně. Nově vybudovaná přeložka vede přes mírné návrší, Žárský les a v pravotočivé, lehce padající zatáčce se stáčí k Žárskému rybníku a dále se napojuje na komunikaci do Nových Hradů. Součástí více než 2 km dlouhého obchvatu je i železobetonový most o délce 126 m. Součástí stavby jsou také tři migrační objekty pro drobné živočichy, především obojživelníky. Nechybí ani 9 sjezdů k pozemkům, jež byly vybudovány z důvodu zachování přístupu vlastníků na okolní pozemky.*

/tz/

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down