V posledních měsících hojně diskutované téma přípravy změn školního stravování po 30 letech, v rámci změn takzvaného spotřebního koše, je možné předeslat unikátním projektem města Ostravy s názvem Fajne školní bistro. Zatraktivnit školní stravování, uvařit zdravý, chutný, vyvážený pokrm v rámci stanovených limitů pomáhají ve školních jídelnách špičkoví kuchaři.
„Vskutku průlomový projekt Fajne školní bistro byl v Ostravě zahájen už v roce 2019. Našim cílem je dětem ve školních jídelnách předkládat pestré, vyvážené, zdravé a současně chutné jídlo, podněcujeme k využívání regionálních potravin, snížení užití dochucovadel a soli, přípravě bezmasých pokrmů či přípravě tradičních jídel netradiční cestou. Současně vedeme ke snížení plýtvání potravinami. Zájem je veliký, v uplynulých letech přibyly jídelny škol mateřských, vznikla i Digitální kuchařka," konstatuje Andrea Hoffmannová, náměstkyně primátora Ostravy pro oblast školství.
Sdílení zkušeností dalším zájemcům
V rámci Fajneho školního bistra se ve školních jídelnách uskutečnilo 40 mentoringů, špičkoví kuchaři inspirovali kuchařky 28 ZŠ a 12 MŠ. V tomto školním roce proběhlo již sedm návštěv „fajneho týmu“ ve školních jídelnách, dalších pět je ještě plánováno. Od prvopočátku projekt provází renomovaný kuchař David Valíček, kterého v roce 2023 doplnili v roli mentorů kuchaři Petr Bláha a Michal Adam. Součástí týmu jsou i Michaela Remešová a Dagmar Kovářů, nutriční specialistky. Projektu se účastní i žáci Střední školy společného stravování Ostrava-Hrabůvka. Pro významnou oblíbenost Fajneho školního bistra a enormní zájem škol vyráží „fajny“ tým od roku 2023 také do kuchyní MŠ na území města. Další novinkou Fajneho školního bistra je Digitální kuchařka, viz https://talentova.cz/projekty-mesta/fajne-skolne-bistro/.
Podle špičkových kuchařů jsou některé školní jídelny vybaveny na vysoce profesionální bázi a neschází jim ani motivovaný personál, který se snaží reagovat na výživové trendy a jídla připravovat podle preferencí malých strávníků. „Kuchařky a kuchaři školních jídelen se navzájem inspirují, stravovací stereotypy jsou překonávány ve prospěch dětí. Krom toho, že dětem mnohdy schází pohyb, jejich stravovací návyky ovlivňují v současnosti sociální sítě. Školní jídelny nabízí alternativu, děti mohou jíst v komunitě, ne každý sám s telefonem v ruce, a věnovat svou pozornost i jídlu samotnému,“ dodává Andrea Hoffmannová.
Osvěta a školení
Kromě mentoringů ve školách jsou realizovány také edukativní akce, různá školení a workshopy. Město kuchaře a kuchařky také oceňuje, ocenění získalo 39 zaměstnanců školních jídelen a šest školních jídelen. V rámci mentoringů zajímá lektory provoz a vybavení školní jídelny, organizace pracoviště, pracovní postupy, průběh přípravy pokrmu, čistota a úprava pracoviště během celého dne, vhodnost a čerstvost surovin, využití moderních surovin, spotřební koš, nutriční doporučení, ocenění strávníky, dietní stravování, vzhled školní jídelny, podporování klidné a pohodové konzumace stravy, organizace výdeje stravy, komunikace se strávníky a zákonnými zástupci apod.*
/tz/