01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Osvětlení přechodů pro chodce

Přechody jsou jedním z nejnebezpečnějších míst v městské dopravě. Je potěšující, že se v poslední době začaly intenzivněji osvětlovat. Smutné ale je, že správně osvětlený přechod je k vidění velice zřídka. Téměř vždy jsou svítidla špatně umístěna a velmi často jsou nevhodná.

Aby řidič vozidla viděl chodce dostatečně dobře, musí být postava kráčejícího v kontrastu s vozovkou. Může být kontrastní pozitivně - světlejší než komunikace. Může být kontrastní negativně - to tehdy, když bude tmavší než komunikace. Negativního kontrastu se většinou dosáhne základním (správně navrženým) osvětlením vozovky.

ZPŮSOBY ZVÝŠENÍ VIDITELNOSTI

Viditelnost chodce není pouze otázkou kontrastu. Pokud je nějakým způsobem řidič informován, že se blíží k přechodu, zpozorní - tím klesne riziko střetu s chodcem. Toho lze dosáhnout několika způsoby:

zvýšením osvětlení v místě přechodu,

zvýšením kontrastu,

použitím světla odlišné barvy, než jakou je osvětlena vozovka,

zdůrazněním dopravní značkou, případně blikajícím návěštím.

Nejlépe však kombinací všech uvedených možností. Mezi uvedenými způsoby zdánlivě chybí použití svítidla s černobílými pruhy - "zebry". Názor, že je to správné, ba dokonce nezbytné, je značně rozšířený omyl. Žádný předpis ani vyhláška nenařizuje povinnost takového označení. Dokonce lze takovou úpravu svítidla považovat za nebezpečnou. Ve dne odvádí pozornost od vlastního přechodu. V noci pohled na "zebru", tj. přímo do svítidla, znamená, že dojde k oslnění řidiče.

DOPLŇKOVÉ OSVĚTLENÍ

Zvýšení intenzity osvětlení se dosáhne doplňkovým osvětlením přechodu. Při správném návrhu dostatečně osvětlí chodce ze strany přijíždějících vozidel, a ten je dobře vidět na tmavším pozadí. Současně může takové osvětlení zajistit i barevné zvýraznění. Ve většině případů jsou komunikace osvětlovány vysokotlakými sodíkovými výbojkami, které vydávají nažloutlé, "teplé" světlo. Pak je dobré přechod osvětlit pomocí halogenidové výbojky. Ta vyzařuje "chladnější" (bělejší) světlo. Naopak, jsou-li použity chladnější zdroje pro osvětlení komunikace, použije se pro osvětlení přechodu sodíková výbojka.

Kvalitní osvětlení zaručí svítidla svítící převážně ve směru pohledu řidiče. Jiná svítidla (zejména ta s asymetrií napříč pohledu řidiče) splní svůj úkol jen částečně, protože nemohou dostatečné intenzivně osvětlit chodce.

Vhodná svítidla by měla být uzavřena plochým sklem. Jde totiž o jeden z mála případů, kdy lze jednoznačně prohlásit, že taková svítidla jsou ve srovnání s běžnými ohleduplnější k nočnímu prostředí a méně oslňují. V jiných případech to tak jednoznačné není. Dokonce mohou nastat případy, kdy soustavy se svítidly s plochým sklem více oslňují i produkují větší množství nežádoucího světla.

CHYBY PŘI UMISŤOVÁNÍ SVÍTIDEL

Při umisťování svítidel na přechodech se překvapivě dopouštějí hrubých chyb i renomované firmy. Požadavky na správné osvětlení nelze naplnit pomocí svítidel umístěných na přední hraně přechodu (ve směru jízdy - první přechod na obr. 1). To proto, že chodec zůstává nedostatečně osvětlen - světlo na něho dopadá pod příliš ostrým úhlem. Čím je tento úhel méně ostrý, tím je přecházející osoba lépe osvětlena. Ještě horší situace nastává, když jsou stožáry na zadní hraně přechodu (druhý přechod na obr. 1). To již není chodec ve směru k řidiči osvětlen vůbec. Zdaleka nejhorší je však případ, kdy jsou svítidla umístěna nad přechodem a svítí napříč komunikace (třetí přechod na obr. 1). Tehdy není chodec řádně osvětlen ani z jednoho směru, protože na něj téměř vůbec nedopadá světlo ze strany.

Aby byly splněny všechny požadavky na osvětlení přechodu, musí být svítidla v dostatečném odstupu před ním. Výpočet obvykle ukáže, že je třeba umístit stožár před přechod ve vzdálenosti větší, než je třetina výšky svítidla nad vozovkou (viz obrázek 2 a 3). V takové situaci je chodec nejvíce osvětlen ze strany, a tedy i je nejlépe vidět. V případě, že bude přechod vést napříč vozovkou s více jízdními pruhy, pochopitelně nebude postačovat k jeho dostatečnému osvětlení jen jedno svítidlo na chodníku, ale bude potřeba jej posílit dalším svítidlem poblíž středového pruhu. Doplňující svítidlo bude samozřejmě také svítit ve směru jízdy.

A ještě jeden nešvar je k vidění. Totiž ten, že se z úsporných důvodů vypne veřejné osvětlení a ponechají se v provozu pouze svítidla u přechodů. Řidičův zrak se musí neustále adaptovat na různé jasy - to je velice unavující a značně zhoršuje schopnost rozlišovat nekontrastní objekty. A co hlavní - řidič prakticky nevidí tmavou překážku, která je za intenzivně osvětleným úsekem. Podobně špatné je, když se ponechá v provozu pouze osvětlení křižovatek nebo se "provozuje" osvětlení "ob stožár". "Svítit" popsaným způsobem je mnohem horší než nesvítit vůbec.

TOMÁŠ MAIXNER
Siteco Lighting, spol. s r. o.

Napsat komentář

Napsat komentář

Komentáře k článku

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down