Plzeň dál odmítá výstavbu gigafactory kvůli negativnímu dopadu na město

Plzeň dál odmítá výstavbu gigafactory, která má vzniknout na území letiště v Líních. Dopad, který by stavba na západočeskou metropoli měla, město vyčíslilo na 12 miliard korun. Zástupci Plzně už o dopadech informovali příslušné ministry Vlády ČR, která projekt se zástupci koncernu Volkswagen prosazuje. Současně předali vládě seznam nezbytných projektů, pokud by i přes nesouhlas města výstavbu prosadila.

„Gigafactory není projekt vhodný pro náš region. Je evidentní, že je nepřipravený a vláda ČR ho chce prosadit na sílu. Ještě před pár týdny platilo, že se Volkswagen do konce března rozhodne, zda fabriku v Česku vůbec chce. Teď se z médií dozvídáme, že Volkswagen rozhodne v červnu. Příprava takto rozsáhlé investice salámovou metodou je pro nás nepřijatelná. Tím spíše chceme být připraveni na všechny možné scénáře, a proto jsme analyzovali dopady gigafactory na naše město,“ uvedl primátor Roman Zarzycký. Dopad gigafactory na západočeskou metropoli představitelé Plzně vyčíslili na 12 miliard korun. Seznam kompenzačních opatření předali příslušným ministrům na jednání, které proběhlo ve středu 15. února na Úřadu Vlády ČR v Praze.

„Nadále prosazujeme, aby se záměr nerealizoval v Líních. Podle naší analýzy by byl dopad gigafactory do regionu zásadní a představoval by nutná kompenzační opatření v hodnotě zhruba dvanácti miliard korun. Významně by ovlivnil oblast infrastruktury a podstatně zvýšil nároky na občanskou vybavenost a služby,“ upřesnil technický náměstek primátora Pavel Bosák.

„Případný vznik gigafactory by přinesl vyšší zátěž na komunikace nejen v okolí, ale i uvnitř města a také nové požadavky na veřejnou dopravu. Nutné by například bylo vybudovat nové napojení Líní na Plzeň trasou pro dobíjecí trolejbusy i novou komunikaci z Valchy na Borská pole. Rovněž by se zvýšila potřeba již tak žádaných investic do zkapacitnění křižovatek ve městě nebo zkapacitnit propojení Slovan s Bory,“ přiblížil náměstek pro oblast dopravy a životního prostředí Aleš Tolar. Celkové náklady na dopravní projekty Plzeň odhadla na 3,96 miliardy korun.

Město vyčíslilo i náklady do vodohospodářské infrastruktury, a to na 1,31 miliardy korun. S výstavbou gigafactory by bylo nutné řešit rovněž ubytování pracovníků, kapacitu škol a školek, posílení bezpečnosti i dostupnost lékařské péče. Musela by se postavit nová školka a škola, vybudovat zhruba 2000 bytů, zajistit zdravotní středisko či postavit novou služebnu městské policie. Plzeň se zabývá také dopadem gigafactory na životní prostředí,  odhadla náklady na 121,1 milionu korun. Dále vnímá nutnost investovat do rozvoje inovativních firem, podpory start-upů, aby se rozvíjela jako město s přidanou hodnotou.*

/tz/

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down