Hlavní město startuje přípravnou fázi plánování rozvoje jednoho z nejvýznamnějších dopravních uzlů Česka, lokality hlavního nádraží. Tento proces bude představovat klíčový milník v rámci dlouhodobé strategie modernizace metropolitní železniční infrastruktury i revitalizace celé lokality v centrální části Prahy na hranicích Nového Města, Vinohrad a Žižkova.
„Město musí hrát v plánovacím procesu v lokalitě pražského hlavního nádraží klíčovou roli. Praha proto spouští proces, který navrhne zadání pro proměnu lokality hlavního nádraží s ambicí vytvořit městskou čtvrť, která je zároveň největším dopravním uzlem Prahy i Česka. Kromě zkapacitnění dopravy budeme usilovat o umístění veřejných institucí a veřejné vybavenosti. Nová podoba by měla reflektovat nejen potřeby návštěvníků a dojíždějících, ale bude sloužit všem obyvatelům města,“ říká Petr Hlaváček, náměstek primátora hl. m. Prahy pro územní a strategický rozvoj.
Na jeho podnět byla také zřízena přípravná pracovní skupina, jejímž úkolem je popsání zájmů města, které je třeba při rozvoji lokality hlavního nádraží zohlednit, identifikovat hlavní aktéry rozvoje a společně s nimi nastavit efektivní plánovací proces, který zohlední strategické priority města a současně bude adekvátně reflektovat infrastrukturní cíle Správy železnic i spolupráci se soukromými subjekty.
Využití také dobré zahraniční praxe
Hlavní město plánuje postupně zapojit i mezinárodní odborníky a stavět na postupech z projektů, jako byla urbanistická soutěž Florenc 21. „Zapojení místních i zahraničních odborníků a robustní plánovací proces nám umožní poučit se z chyb, které v minulosti provázely podobné projekty v jiných metropolích. Urbanizace takto strategického území je dlouhodobým procesem, například revitalizace stanice King‘s Cross v Londýně nebo hlavního nádraží ve Vídni trvaly až tři desetiletí, a právě pečlivá příprava je důležitým předpokladem úspěchu,“ uvádí Kateřina Čechová, která v rámci výzkumu na ČVUT zkoumala procesy urbanizace nádražních lokalit v evropských metropolích.
Plánovací proces pro lokalitu hlavního nádraží je rozdělen do tří fází. „Projekt je velká příležitost začlenit do řešení některé deficity pražského urbanismu, mimo jiné v oblastech dostupného bydlení nebo veřejné vybavenosti. Naším úkolem, jako zástupců města, je vytvořit mezioborovou spolupráci s pestrou skupinou odborníků,“ doplňuje Petr Zeman, předseda přípravné skupiny.
Hlavní město si zároveň uvědomuje regionální i nadnárodní význam lokality hlavního nádraží. Po dokončení vysokorychlostních tratí se totiž hlavní nádraží stane rychle dostupným místem z velké části území Čech, Moravy, i širšího Evropského regionu, což přináší potenciál v krajském rozvoji.
„Absence vysoce kvalifikovaných, a tedy dobře placených pracovních míst, je to, co trápí mnohé české regiony. Rozvoj lokalit na železničním uzlu umožňuje, aby se lidé z menších měst nemuseli stěhovat do Prahy, ale mohli žít v regionech. Dojezd vlakem za prací zároveň nebude dále navyšovat poptávku po bydlení v Praze. Tento přístup označovaný jako transit-oriented development by se měl uplatňovat i na dalších důležitých železničních stanicích,“ dodává Petr Návrat, urbanista a ekonom z plánovací kanceláře ONplan, která se na přípravě plánovacího procesu podílí.
Výstup fáze 0, tedy informace, jak se celý proces uskuteční, bude představen v roce 2025.*
/tz/