01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Prostorové plánování v Nizozemsku: Inspirace pro ČR

Už na místní úrovni prostorového plánování nizozemská legislativa nestanovuje žádné požadavky na formální a procedurální podobu příslušného dokumentu (structuurvisie) a ani neurčuje, jaký má být jeho obsah.

Současná dynamika regionálního rozvoje pro něj nastoluje řadu výzev, jak by měl reagovat na neustále se měnící společenské, ekonomické a kulturní podmínky. Země střední Evropy se mohou inspirovat zkušenostmi ze zemí s dlouholetou tradicí prostorového plánování. To v našem chápání zahrnuje jak plánování územní, tak plánování strategické. Zejména pro plánování strategické nesvázané legislativními požadavky se otvírá možnost přenosu příkladů dobré praxe a pilotní ověření osvědčených přístupů.


STRUCTUURVISIE A BESTEMMINGSPLAN

Zkušenost z Nizozemského království, kterou hodláme v tomto článku představit, je založena na provázanosti územního a strategického plánování. Hlavním zastřešujícím dokumentem prostorového plánování v Nizozemsku je tzv. structuurvisie, což lze volně přeložit jako strukturální strategický dokument. Tento dokument se pořizuje na národní úrovni, úrovni jednotlivých provincií a na úrovni jednotlivých municipalit (viz schéma dole).

»Structuurvisie« určuje základní pravidla a principy prostorového plánování v daném území a způsob, jakým budou tyto principy realizovány. Zároveň je základním materiálem pro vyhotovení územního plánu. Poměrně zásadní je, že nizozemská legislativa nestanovuje požadavky na formální a procedurální podobu dokumentu nebo požadavky na jeho obsah. Teprve až na tento dokument navazují materiály právně závazného charakteru, které odpovídají naším územně plánovacím podkladům (zejména tzv. bestemmingsplan).

Základními principy společnými tzv. structuurvisie je důraz na stručnost - tedy zejména potlačení analytické části na základní skutečnosti, které jsou klíčové pro budoucí rozvoj dané oblasti. Velký důraz se klade na grafickou úpravu, která mimo jiné přispívá spolu se stručným textovým obsahem k uchopitelnosti obsahu a k jeho akceptaci širokou veřejností a jednotlivými aktéry v území (viz obrázek vpravo).

Vlastní struktura dokumentu obvykle obsahuje například stanovení vize, hlavních rozvojových směrů nebo problémů, následované stručným popisem současného stavu v jednotlivých dotčených oblastech (bytová infrastruktura, infrastruktura, plochy určené pro výrobu a kancelářské plochy, životní prostředí aj.). V dokumentu nechybí zasazení strukturální vize do kontextu dalších politik na vyšší úrovni či na úrovni strategického plánování. Strukturální vize tak může řešit vztah k dalšímu materiálu vyhotovenému na místní úrovni, kterým je strategická vize - stručnou textovou sumarizací stavu, který má být v budoucnu v daném území dosažen.

POVINNOST, KTERÁ V NIZOZEMSKU FUNGUJE A U NÁS CHYBÍ

Pro české prostorové plánování je zcela jistě inspirativní fakt, že v Nizozemsku platí povinnost stanovit finanční náročnost uvažovaného vývoje a v řadě případů pak to vše ještě doplnit posouzením nákladů a přínosů jednotlivých projektů. Tak se uskutečňují pouze ty veřejné projekty, které vykazují nejvýhodnější poměr finančních výdajů a celospolečenských přínosů a nákladů a jejichž uskutečnění současně v úhrnu nepřesahuje finanční možnosti daného územního samosprávného celku.

Souhrn navrhovaných projektů se nazývá »implementační agenda«. Tato část představuje přehled všech projektů, k jejichž podpoře se pro následující roky daný územní samosprávný celek zavázal.

Velmi podstatnou složkou dokumentu je konkrétní projekce stanovených směrů rozvoje území do mapových podkladů. To se vztahuje zejména k analytické části, kde jsou v grafické podobě sumarizovány hlavní skutečnosti týkající se současného uspořádání území. Zároveň je prostorově určena lokalizace budoucích projektů v území.

Strukturální vize obsahuje rovněž stanovení způsobu, jak budou konkrétní požadované směry vývoje naplňovány nástroji územního plánování, zejména již zmíněným dokumentem bestemmingsplan. Určení funkcí jednotlivých plánů v tomto materiálu tak logicky musí odpovídat strategii obsažené ve strukturální vizi.

V širším záběru jsme popsali nejběžnější formu obsahu tzv. strukturálních vizí. Řadu z výše popsaných prvků běžných pro strukturální vize (dokumentace formou mapových podkladů, implementační část spolu s posouzením analýz nákladů a přínosů, stručnost, přehledná a atraktivní grafika) lze jen doporučit jako běžnou součást českých strategických plánů. Ještě více se v těchto dokumentech akcentuje důraz na selektivitu problémů k řešení, tj. na koncentrace sil do řešení těch problematických míst regionu, která nejvíce omezují jeho potenciální budoucí rozvoj.

PROVÁZANOST STRATEGICKÉHO A ÚZEMNÍHO PLÁNOVÁNÍ

Pojetí prostorového plánování v Nizozemsku není z řady různých důvodů přímo aplikovatelné v prostředí České republiky. Nicméně provázanost plánování územního a strategického poukazuje na možný - a podle našeho názoru vysoce žádoucí budoucí rozvoj přístupu v obou disciplínách v prostředí České republiky.

Pokud strategické plány budou obsahovat územní projekci zamýšlené strategie, bude takové posouzení v podstatě představovat dosud absentující implementační složku územního plánu a zároveň povede k ověření územních možností jednotlivých zamýšlených projektových záměrů.

Územní plánování může naproti tomu zcela jistě benefitovat z projekce cílů vytčených ve strategických plánech při rozhodování o využití jednotlivých ploch v dotčeném území.

Rovněž ověření finanční realizovatelnosti záměrů uvedených v územních plánech, stejně jako posouzení jejich celospolečenského přínosu by v Česku bylo ku prospěchu celého plánovacího procesu a eliminace projektů s neodpovídající veřejnou poptávkou nebo finančním rozsahem neodpovídajícím možnostem daného územně samosprávného celku. Vzhledem ke svým dlouholetým a stabilizovaným metodickým přínosům skýtají země západní Evropy v tomto směru řadu inspirativních příkladů.

 

MARTIN DOHNAL
IVANA BRDÁRSKA
BART MUSKENS
DHV CR, spol. s r. o.

 

Některé možné zdroje pro využití v problematice prostorového plánování

The new Spatial planning Act gives space:

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/publicaties-pb51/the-new-spatial-planning-act-gives-space.html

Review of European Planning systems:

http://www.communities.gov.uk/documents/507390/pdf/167298.pdf

An Overview of Spatial Policy in Asian and European Countries:

http://www.mlit.go.jp/kokudokeikaku/international/spw/general/netherlands/index_e.html

 

Příklad určení prostorového uspořádání jednotlivých funkčních ploch v území v analytické části strukturální vize.

FOTO: ARCHIV

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down