Recyklohraní pomáhá školám i zřizovatelům snižovat uhlíkovou stopu a šetřit náklady

Vzdělávací program Recyklohraní připravil novou příručku Školy pro klima: Snižujeme uhlíkovou stopu. Publikace cílí na pedagogy a žáky i na zřizovatele, kteří hrají klíčovou roli při rozhodování o investicích a provozních opatřeních ve školách. Příručka je na webu Recyklohraní ke stažení zdarma a bude představena v rámci cyklu regionálních setkání se zástupci měst a obcí.

"Školy jsou náročné na spotřebu – ať už jde o vytápění, spotřebu elektřiny a vody, provoz školní jídelny či tvorbu odpadů. S tím je spojená velká uhlíková stopa škol. Pokud ji dokážeme snížit, prospějeme tím nejen životnímu prostředí, ale snížíme provozní finanční náklady a zároveň vytvoříme zdravé prostředí pro děti i dospělé," říká Jana Čechová, autorka příručky Školy pro klima: Snižujeme uhlíkovou stopu.

Školy a jejich zřizovatelé v příručce najdou návody – od energetických auditů po tipy, jak získat finance na úsporná opatření. Součástí publikace jsou i výukové lekce, pracovní listy a aktivity pro starší žáky základních a studenty středních škol. Ty jim pomáhají porozumět souvislostem klimatické změny a zároveň se stát aktivními tvůrci pozitivních změn ve svém okolí.

Co příručka doporučuje

  • Technická opatření – zateplení budov, výměna oken, instalace fotovoltaiky nebo zelených střech. Tyto kroky nejen snižují spotřebu energií, ale také zlepšují vnitřní klima učeben.
  • Provozní úspory – omezení plýtvání potravinami ve školních jídelnách, preference lokálních dodavatelů, úsporné osvětlení a spotřebiče nebo chytré hospodaření s vodou. To jsou jednoduché kroky, které zvládne každá škola.
  • Zapojení žáků – výsadba zeleně v okolí školy, třídění odpadu, školní projekty zaměřené na udržitelnost. Prostřednictvím vzdělávání a motivace lze podpořit odpovědné chování současných žáků a studentů, potažmo budoucích dospělých.

Ve výukové části materiálu je připraveno 21 aktivit, díky nimž se žáci a studenti třeba dozví, jak funguje skleníkový efekt, kolik peněz lze ušetřit opravou kapajícího kohoutku či jaké přínosy má zelená střecha na budovách. K dispozici jsou i pracovní listy. Vše lze na webu Recyklohraní stáhnout i samostatně.

Nejen teorie, ale především praxe

Že je snižování uhlíkové stopy ve školách možné, potvrzují příklady některých škol zapojených do Recyklohraní. V ZŠ Třebotov například instalovali na střechu solární panely, zvolili bílou fasádu proti přehřívání a na okna dali venkovní žaluzie. Realizují však i aktivity s nižšími náklady – žáci se například podílejí na výsadbě školního lesíku a na projektech ke snížení spotřeby papíru. Také 10. ZŠ Plzeň prošla už v roce 2009 rekonstrukcí s prvky adaptačních opatření na klimatickou krizi. Škola díky tomu snížila spotřebu tepelné energie o 45 % ročně, což znamená úsporu cca 100 tun CO₂ za rok.

Příručka vznikla v rámci projektu EKOABECEDA pro klima aneb Se změnou začínáme v místě, kde žijeme, učíme se nebo pracujeme (více zde). Rekapitulaci projektu, který je financován z prostředků Národního plánu obnovy, přináší přehledný e-book představující inspiraci pro školy v Česku.*

/tz/

Foto: archiv projektu Recyklohraní

Na snímku tým ze ZŠ Zbiroh, která se také věnuje opatřením na podporu snižování uhlíkové stopy

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down
Přehled ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.