Regionální značky posilují místní patriotismus

Obyvatelé i návštěvníci tuzemských regionů často upřednostňují při nákupech potraviny, zemědělské nebo řemeslné výrobky, které jsou charakteristické pro danou konkrétní geografickou oblast a její tradice, kulturu, historii. Právě takové výrobky s velkým potenciálem v cestovním ruchu mohou posloužit rozvoji regionů i konkrétních obcí a podpořit místní ekonomiku.

Nakupování místních produktů je tím nejjednodušším způsobem, jak lze podpořit rozvoj konkrétního regionu. Zisky směřují k místním podnikatelům a výrobcům, z jejichž aktivit mají prospěch také konkrétní obce. Místní výrobci se však potýkají při odbytu svých výrobků s různými problémy. Živnostníkům a malým firmám nedostatek finančních prostředků nedovoluje dostatečně propagovat svou produkci a čelit levným výrobkům nadnárodních firem. S odbytem produktů i se zvýšením prestiže výrobků může pomoci výrobcům dobré jméno regionu, kde produkty vznikají. Proto se řada výrobců hlásí ke svým regionům a nechává si své výrobky certifikovat regionálními značkami.

ZAPOJILO SE JIŽ 11 REGIONŮ

Do systému regionálních značek (původně nazývaného Domácí výrobky), který na národní úrovni koordinuje Asociace regionálních značek (ARZ), se od roku 2004 zapojily regiony Krkonoše, Šumava, Beskydy, Moravský kras, Orlické hory, Moravské Kravařsko, Górolsko Swoboda, Vysočina, Polabí, Podkrkonoší a Haná. V každém vznikla regionální značka pro výrobky, která zaručuje, že výrobek má prověřenou kvalitu, nepoškozuje životní prostředí a především garantuje jejich původ a výjimečnost ve vazbě na určité území. Často jsou to produkty vyrobené tradičními způsoby, ruční prací či z místních surovin. Výhod regionálního značení tak mohou nejlépe využít tradiční regiony se zachovalou přírodou, zdravým prostředím či lidovými tradicemi.

»Asociace je založena na jednotných pravidlech udělování značky a jednotném grafickém stylu. Všechna loga jsou si podobná, ale každé symbolizuje něco specifického pro daný region – zelené kopečky na Vysočině, kapka vody utvářející charakter Moravského krasu či zlatý obilný klas na Hané. Jednotný význam značky a grafika pomáhá zákazníkům se lépe orientovat v nabídce – jestliže se seznámí s regionální značkou v jednom regionu, už vědí, co od ní očekávat v dalších regionech,« vysvětluje národní koordinátorka ARZ Tereza Wyderka.

KOMU JE REGIONÁLNÍ ZNAČENÍ URČENO?

Hlavní působení značky se předpokládá v daném regionu, jednotlivé značky by si tedy neměly konkurovat. Značení je proto otevřeno všem dalším regionům. Některé výrobky mají úspěch i na národní a mezinárodní úrovni a přispívají ke zvýšení prestiže značky a celého regionu. ARZ je otevřena každému regionu, který projeví zájem o zavedení regionální značky. Může ji získat výrobek jak tradiční, tak nový, jestliže splní daná kritéria a certifikační komise rozhodne o jejím udělení.

Značení je určeno nakupujícím přímo v regionech – turistům, kterým dovoluje objevovat region a užívat si jeho atmosféru novým netradičním způsobem, a místním obyvatelům, kteří mohou nákupem značených výrobků podporovat »své« místní výrobce. Výrobci získají díky značce zejména jednotnou propagaci své produkce, nové kontakty a možnost nových forem spolupráce. »V anketě nám dvě třetiny výrobců odpověděly, že jim značka pomohla zvýšit zisky, v průměru o 15 %,« upřesňuje Wyderka. Značku výrobkům uděluje nezávislá certifikační komise – samostatná pro každý region – po splnění jednotných pravidel, která ale mohou být přizpůsobena potřebám regionů.

Regionální značkou se obecně označují řemeslné výrobky (výrobky z pleteného dřeva, slaměné výrobky, fotografie, keramika, šperky, sněžnice, krajka, sklo, nábytek, papírové obaly atd.), potraviny a zemědělské produkty (pečivo, mléko, sýry, maso, obiloviny, víno, ovoce, zelenina, nápoje, lesní plody, ryby, med atd.) a přírodní produkty (léčivky, bylinné čaje, rákos pro stavební účely, extrakty z rostlin pro kosmetické účely, kompost, minerální voda atd.).

Pro zvýšení povědomí o regionálních značkách mezi zástupci obcí a regionů Asociace regionálních značek spolupracovala v uplynulém období s Národní sítí Zdravých měst ČR (NSZM). Díky finanční podpoře Ministerstva životního prostředí v rámci projektu MAgNET byly ukázky regionálních výrobků k vidění na setkáních s veřejností ve vybraných Zdravých městech, obcích a regionech nebo na XVI. celostátní konferenci NSZM 3. 12. 2009 v Praze. Dárkové balíčky s regionálními výrobky byly rozdávány jako výhry v tombole i jako ocenění pro prezentující.

V současnosti pokrývají všechny regiony ARZ více než třetinu území ČR a databáze oceněných výrobků čítá na konci roku 2009 254 platných certifikátů. Na Šumavě se stejná regionální značka uděluje také ubytovacím a stravovacím službám, kritéria pro udělení značky jsou však mnohem náročnější na splnění než u výrobků. Návštěvníci zde mohou vybírat již z 18 certifikovaných zařízení.

Více o regionálních značkách naleznete na www.domaci-vyrobky.cz a www.regionalni-znacky.cz.

VLADIMÍR MIKEŠ
Národní síť Zdravých měst ČR

 

FOTO: ARCHIV

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *