V novém školním roce se školy napříč Českem vyrovnávají s řadou výzev. Covidová opatření, integrace ukrajinských dětí, ředitelé zavaleni administrativou… Rozdělení administrativní zátěže je přitom podle odborníků investicí, která se každé škole i obci vyplatí.
Pro kvalitní vzdělávací systém je nezbytné poskytovat školám, jejich ředitelům i pedagogům maximální podporu. Nejblíže jsou školám zřizovatelé; podpora od nich je tedy rychlá a účinná. Ovšem administrativní zátěž ředitelů se neustále zvyšuje a mnozí z nich jsou dnes spíše v pozicích úředníků než vzdělávacích lídrů.
ZÁKLADNÍ ROLE ŘEDITELE ŠKOLY A JEJÍHO ZŘIZOVATELE
Jakub Černý, obsahový koordinátor projektu Domácí úkoly z organizace Frank Bold, k tomu poznamenává: „Vést dobře školu jako vzdělávací instituci, to je úkol ředitele. A úkolem zřizovatele je s tím řediteli maximálně pomoci, minimálně tak, aby na to měl ředitel čas.“
Odbřemenit ředitele „od papírů“ je jen jedním z kroků, které odborníci doporučují všem zřizovatelům škol, tedy politikům v každé obci. „Vše důležité začíná u lidí, jejich starostí a problémů. Od podpory ředitelů přes ostatní personál až k plnému rozvoji potenciálu všech žáků,“ dodává Jakub Černý.
Pod výzvou projektu Domácí úkoly jsou podepsáni experti na školství z autorských organizací Česká rada dětí a mládeže, EDUin, Nadační fond Eduzměna, Otevřeno, Učitel naživo, Učitelská platforma a Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání.
SEDMERO DOPORUČENÍ, KTERÁ BY NEMĚLA ZAPADNOUT
Tyto organizace již dříve vydaly doporučení pro vládu na celonárodní úrovni. Nyní přenesly pozornost přímo na komunální úroveň a na zřizovatele škol. „Pro školství se toho dá spoustu udělat na místní úrovni a mnozí zřizovatelé toho opravdu hodně dělají. Příklady z praxe ukazují, že vliv a pomoc zřizovatele je zásadní a vše začíná drobnými krůčky. Expertní doporučení se vyplatí nejen školám, ale i jednotlivým obcím. Důležité je začít!” vysvětluje Jakub Černý.
Odborníci připravili sedm drobných investic, které může každý zřizovatel udělat. Kromě lepšího rozvržení administrativní zátěže obsahují rovněž podporu vzdělávání zaměstnanců škol a zlepšení atmosféry vzájemné důvěry. V oblasti péče o děti pak podporu potenciálu všech žáků, aby žádné nezůstalo mimo kolektiv, stejně jako zajištění sociálně–zdravotní podpory ze strany krizových či psychologických služeb.
Přestože se uvedená opatření vztahují zejména k základním školám, vzdělávání začíná již ve školce. „Mateřinky by neměly ve stupnici priorit stát až kdesi vzadu. Stejně tak spolupráce s rodiči. Jejich přínos v mimoškolních aktivitách by neměl být podceňován,“ uzavírá Jakub Černý.
Kompletní přehled doporučení je k nalezení na stránkách projektu du2021.cz/7investic.
/red/
Ilustrační obrázek: projekt Domácí úkoly*