Sdružení místních samospráv ČR požaduje jasný plán pro znovuotevření škol

Tento týden nedošlo k původně avizovanému návratu žáků do škol. Zřizovatelé škol, vedení škol, pedagogové, rodiče i studenti a žáci ve valné většině akceptují důvody, které k tomu vedly. Požadují však po ministru školství, mládeže a tělovýchovy a po ministru zdravotnictví, aby ukončili stávající nejistotu a přišli s jasným plánem, kdy, respektive za jakých podmínek, dojde ke znovuotevření škol.

Chápeme nutnost opatření, která mají bránit zhoršování epidemické situace. Apelujeme ale na vládu a příslušné ministry, aby nenechávali veřejnost v nejistotě a poskytli ředitelům škol, učitelům, rodičům i žákům jakýsi jízdní řád, podle kterého se bude provoz škol obnovovat. Jako urgentní vnímáme znovuobnovení prezenční nebo alespoň střídavé výuky u prvního stupně základních škol a posledních ročníků,“ říká Oldřich Vávra, předseda pracovní skupiny SMS ČR pro školství a starosta obce Tupesy na Uherskohradišťsku.

V reakci na podněty zřizovatelů a rodičů vyzývá Sdružení místních samospráv ČR především zástupce Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k tomu, aby:

* v součinnosti s Ministerstvem zdravotnictví představili jasný a konkrétní plán pro otvírání škol včetně podmínek pro otevření;

* vytvořili podmínky pro to, aby prezenční (či střídavá) výuka byla co nejdříve zahájena alespoň v rozsahu I. stupně škol a posledních ročníků;

* zajistili mimořádné ohodnocení pracovníků školek a škol, včetně správních zaměstnanců;

* nastavili systémovou podporu pro doplnění chybějící výuky formou prázdninových campů apod.

Opakovaně informujeme také o tom, že distanční forma výuky je ve školách velmi rozmanitá a má naprosto nesrovnatelnou úroveň. Negativně se na tom projevilo i výrazné zúžení okruhu uznatelných výdajů pro nákup IT techniky, kterým MŠMT podpořilo školy v částce 20 000 Kč na učitele. Upozorňujeme, že se výrazně prohlubují rozdíly ve vzdělanostní úrovni žáků, a to bez ohledu na sociální status,“ konstatuje Oldřich Vávra.

Pracovní skupina pro školství také upozorňuje, že stávající forma výuky je extrémně náročná jak pro učitele, tak pro žáky a rodiče a nelze takto dlouhodobě pokračovat. „Vyzýváme proto MŠMT  a Českou školní inspekci k výrazně větší aktivitě v oblasti metodické pomoci školám a k vytvoření podmínek, aby školy měly prostor pro doplnění chybějícího učiva u všech žáků. Nabízíme MŠMT odbornou spolupráci jak v této věci, tak v souvisejících, jakou jsou problémy s naplněním projektových indikátorů u projektového financování, tak u nastavení financování škol a podobně,“ uzavírá Oldřich Vávra, předseda pracovní skupiny SMS ČR pro školství.

/zr/

Ilustrační foto: ZŠ a MŠ Tupesy na Uherskohradišťsku

Foto: facebookový profil školy*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down