Společenská odpovědnost je důležitá nejen pro velké firmy a nadnárodní korporace, ale představuje důležitou součást aktivit i menších podniků s lokální působností. Výzkum Ipsos ukazuje, že 61 % Čechů považuje při nákupu produktu nebo služeb za klíčové, zdali se firma chová společensky odpovědně. Firmy se zaměřují hlavně na ochranu životního prostředí, vzdělávání, charitu či podporu znevýhodněných, ale i na transparentní komunikaci a podporu finanční gramotnosti.
Společenská odpovědnost firem neboli Corporate Social Responsibility (CSR) představuje poměrně širokou oblast aktivit, které primárně neznamenají pro firmu zisk. Z dlouhodobého hlediska jsou nicméně přínosné pro všechny, protože pomáhají vytvářet dobré povědomí o značce a zvyšují důvěryhodnost firmy. Aktivity v rámci CSR lze dělit na ekonomické, sociální a environmentální. „Podniky se v rámci CSR nejvíce zaměřují na ochranu životního prostředí, vzdělávání či podporu znevýhodněných. Můžeme vidět také větší zaměření na pomoc místním komunitám,“ uvádí Lucie Mádlová, výkonná ředitelka Asociace společenské odpovědnosti. „Mnoho firem například poskytuje své služby a expertizu neziskovým organizacím a projektům, které mají na své aktivity omezený rozpočet,“ dodává Lucie Mádlová s tím, že firmy, které dokážou začlenit udržitelnost a CSR do celého svého výrobního a obchodního procesu, podle výzkumů poté benefitují i finančně.
Společenská odpovědnost se přitom netýká jen velkých či nadnárodních firem. Mnohdy je naprosto přirozenou záležitostí pro řadu malých a středních podniků či rodinných firem. „Menší a rodinné firmy většinou působí lokálně a často ani význam zkratky CSR neznají. Majitelé nebo zakladatelé se však přesto soustředí na společensky odpovědné aktivity, protože je k tomu nutí osobní hodnoty,“ říká Jiří Jemelka, ředitel společnosti J.I.P.
Podle Lucie Mádlové jsou CSR aktivity pro zákazníky i pro potenciální zaměstnance stále důležitější. Výzkum Ipsos ukazuje, že 61 % Čechů považuje při nákupu produktu nebo služeb za zásadní, zdali se firma chová společensky odpovědně. „Vnímáme, že společensky prospěšné aktivity působí na lidi pozitivně. Měly by tvořit nedílnou součást fungování každé významné společnosti,“ domnívá se Robin Stránský, marketingový manažer české společnosti Tommy Stachi.