Společnost SAKO Brno má jako první odpadářská firma v republice popelářský "kukavůz" na plně elektrický pohon

První nákladní automobil pro svoz odpadu, který je plně na elektrický pohon, je k vidění v Brně. Jde o Volvo FE Electric, patří městské společnosti SAKO Brno a do brněnských ulic poprvé vyjel v úterý 16. srpna 2022 o šesté hodině ranní. Sváží odpad zejména v městských částech Židenice, Slatina a Černovice. Jeho předností je extrémně tichý chod, nízké provozní náklady, nulová závislost na fosilních energiích a nekompromisně ekologický provoz.

Zatímco typický popelářský vůz, jemuž se v hantýrce říká kukačka, najede měsíčně něco přes dva tisíce kilometrů, přičemž spálí přibližně 450 litrů nafty, tento vůz je plně bez emisí, bez zápachu nafty, nevypouští žádné oxidy dusíku ani emise CO2,“ prohlásil 1. náměstek brněnské primátorky Petr Hladík.

Jak upozorňuje web společnosti SAKO Brno https://www.sako.cz/, pro popelářský vůz na naftu je typická především „vůně“ spalované nafty a hluk nastartovaného motoru. Náročné na spotřebu je především neustálé rozjíždění a zastavování během sběru odpadu. Zato elektrická "kukačka" se se ulicí pohybuje takřka neslyšně a bez výfukových plynů. „Z popelářského vozu na elektřinu slyšíte už jenom brzdy, signál při zařazení zpátečky a zvuk vysypávání obsahu nádob,“ konstatoval Petr Hladík.

Toto je první vlaštovka našeho budoucího bezemisního vozového parku,“ zdůraznil Filip Leder, předseda představenstva SAKO Brno. V příštích letech bude SAKO Brno postupně přecházet na vozy s alternativním pohonem, ať již na elektřinu, či dokonce na vodík. Energii pro nabíjení svého vozového parku bude SAKO Brno brát z vlastních zdrojů. Využívat chce  jednak rostoucí sítě městské fotovoltaiky a také provozu brněnské „spalovny“, přesněji Zařízení na energetické využití odpadu (ZEVO SAKO), které z odpadů umí vyrábět teplo a elektrickou energii.

Velké dobíjecí středisko bude také v areálu SAKO Brno a poslouží veřejnosti, zdůraznil Filip Leder a dodal, že na střechách budov v areálu SAKO Brno budou fotovoltaické panely, určené pro nabíjení popelářských vozů.

/sako/

Na snímku: Vozidlo Volvo FE Electric má elektrický motor o trvalém výkonu až 225 kW (300 k), přičemž celková kapacita jeho čtyř akumulátorů činí 265 kWh. Automobil se nabíjí 11 hodin střídavým proudem (22 kW), stejnosměrným proudem (150 kW) se plného nabití dosáhne za dvě hodiny. Dojezd vozidla při teplotě mínus 10 stupňů Celsia činí 70 km. Celková hmotnost soupravy je 27 000 kg.

Foto: archiv SAKO Brno*

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down