01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Strážníci na silnicích

Strážníci na silnicích Je stále mnoho těch, kteří neoprávněně vjíždějí na pěší zóny města či parkují na chodnících, na travnatých plochách nebo v místech, kde to dopravní značky zakazují. Proto městské policie věnují značnou část denního programu řešení nekázně řidičů. Mnozí strážníci však chtějí v...

Strážníci na silnicích

Je stále mnoho těch, kteří neoprávněně vjíždějí na pěší zóny města či parkují na chodnících, na travnatých plochách nebo v místech, kde to dopravní značky zakazují. Proto městské policie věnují značnou část denního programu řešení nekázně řidičů.

Mnozí strážníci však chtějí v úseku silničního provozu zasahovat komplexněji. Volají proto po rozšíření pravomocí. Zejména chtějí získat oprávnění k zastavování vozidel i v místech, kde jim to zákon neumožňuje, aby mohli např. postihovat ty řidiče, kteří nedodrží rychlostní pravidla.

Zástupce policie ČR

Jak se na tento požadavek dívá mjr. Stanislav Huml, vedoucí Dopravního inspektorátu Policie ČR Středočeského kraje?

"Porušování předepsaných rychlostí při průjezdu obcemi patří k velmi častým přestupkům. Proto bych uvítal každou pomoc, která by zlepšila poměry na vozovkách. Jinak řečeno - nemám nic proti tomu, aby i městští strážníci zastavovali auta a za překročení rychlostních limitů pokutovali. Ale v dopravě nejde ani zdaleka jen o rychlost. Řidiči porušují mnohá další pravidla silničního provozu.

Zásahy vyžadují značné vědomosti, praktické schopnosti a technickou vybavenost. Šoféři se zcela běžně snaží vyhnout pokutě různou argumentací, výmluvami, zdůvodněními. Znalosti kontrolujícího musí být takové, aby se nenechal zviklat, aby nepodlehl přesvědčování, že jeho zákrok je vlastně neoprávněný. Musí mj. ovládat i technickou vyhlášku, která např. stanovuje vybavení nákladních aut, převážejících nebezpečný náklad.

Při dopravních kontrolách někdy vznikají velmi vážné konflikty. K nim patří najíždění zastavovaného řidiče na policistu nebo ujíždění z místa kontroly. Každý, kdo zvedá stavěcí terč, musí být na takovou situaci připraven a schopen ji řešit. Jednou z forem řešení je pronásledování vozidla. Nejsem stoupencem honiček, ale někdy jsou nezbytné. Ale i tento druh zásahu potřebuje zkušenost a kvalitní řidičskou praxi. Jde tu o životy lidí, a to ani zdaleka jen o životy účastníků honičky. Obdobné je to při rozhodování o druhé krajní formě, o použití zbraně. Je to velice náročný krok, přičemž střelecká zdatnost a psychická vyrovnanost jsou základním předpokladem k použití tohoto donucovacího prostředku.

Tedy ještě jednou - pomoc strážníků na silnici bych uvítal, ale jen za předpokladu, že budou na tuto práci ve všech směrech připraveni."

Zástupce městské policie

Co říká na požadavky kolegů představitel Městské policie v Mladé Boleslavi Bc. Jaromír Pumpr?

"Necítím potřebu měnit zákon o obecní polici. Nám plně vyhovuje plnění těch úkolů, pro které nás před deseti lety městské zastupitelstvo zřídilo. Přesto, že denně věnujeme mnoho času dopravním problémům, nepotřebujeme rozšiřovat pravomoci na tomto úseku. Považuji to za přenášení úkolů Policie ČR na obecní policii, a to neodpovídá komunálnímu programu této složky. Jsou i další požadavky, s nimiž se neztotožňuji.

Praha požaduje legislativní úpravu např. k tomu, aby mohla odtahovat špatně parkující vozidla. Nás tento problém nebolí. Ne že by každé parkování bylo v normě, ale díky technickému vybavování exponovaných komunikací (budování parkovacích míst a záchytných parkovišť) a soustavnému působení strážníků je přestupků minimum. Tedy, společně se zastupitelstvem využíváme i jiné cesty než jen finančního nátlaku na automobilisty. Také odtahujeme - na základě rozhodnutí radnice - automobilové vraky. S tím máme ale potíže, které nevyřeší novela zákona. Ve městě totiž není firma, která by odtahy prováděla.

Vraťme se k názoru rozšiřovat pravomoci městské policie. Jsme jednou složkou celkového bezpečnostního systému lokality. Každá jeho součást musí plnit to, co má. My to děláme a předpokládám, že ostatní také. A tam, kde je to potřeba, spolupracujeme s obvodním oddělením Policie ČR ve městě. Rád konstatuji, že nám to klape dobře, a to jak v oblasti represe, tak prevence.

Pokud by se mělo zákonně něco měnit - pak ne zákon o obecní policii, ale příslušné ustanovení zákona o obcích. Bylo by také třeba jednoznačněji upravit zaměstnanecký vztah strážníků. Platí tu sice zákoník práce, ale strážník musí plnit některé povinnosti i ve svém volnu, je omezován ve vstupování do vedlejšího pracovního poměru atd. No, to je však poněkud jiná záležitost."

Josef Jelínek

FOTO AUTOR

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down