Svaz měst a obcí aktuální návrh na zavedení přímé volby starostů a hejtmanů nepodporuje

Jednání o nás bez nás, otazníky nad dělbou pravomocí mezi orgány samosprávy a mírou jejich odpovědnosti, negativní zahraniční zkušenosti, neodvolatelnost starosty zastupitelstvem, dopady na státní rozpočet nebo nedokonalé kontrolní mechanismy. To jsou důvody, proč Svaz měst a obcí ČR (SMO) odmítá aktuální poslanecký návrh na zavedení přímé volby starostů a hejtmanů, který by vyžadoval změnu Ústavy ČR.

Návrh ústavního zákona navrhla v prosinci loňského roku skupina poslanců. Vláda k ní zaujala neutrální stanovisko, avšak upozornila na řadu nedostatků v předloženém materiálu. Nesouhlasně se k návrhu postavilo Ministerstvo pro místní rozvoj ČR i Ministerstvo vnitra ČR, kterých se bezprostředně týká. Nyní ho mají na stole poslanci. Novelou zákona se zabývala také Legislativní komise SMO, což je odborný poradní orgán předsednictva svazu.

Návrh poslanců Tomia Okamury, Radima Fialy a dalších počítá s přímou volbou starostů a hejtmanů, čímž podle předkladatelů návrhu předjímá „zdůraznění osobní odpovědnosti osoby primátora, starosty nebo hejtmana" a „vyšší stabilitu systémů obecních a krajských zřízení". Navíc má touto změnou dojít k „podstatnému posílení důvěry občanů, kterým se tak vrátí nutný pocit a zájem, že se podílejí na správě věcí veřejných a skutečně o nich sami rozhodují, což by mělo zvýšit i volební účast".

Svaz měst a obcí s novelou zákona v současné podobě nesouhlasí. O případných změnách volebního systému je nutné vést širokou diskusi napříč politickým spektrem a zapojit do ní představitele samospráv, včetně našeho svazu,“ říká předseda Svazu měst a obcí ČR a starosta Kyjova František Lukl s tím, že v návrhu spatřuje mnoho nejasností, a to především v souvislosti s úpravami pravomocí, které mohou vnést do měst a obcí chaos.

SMO upozorňuje na to, že současný volební systém je stejně demokratický jako přímá volba. Stejný model jako v České republice funguje i v dalších evropských státech. Naopak zkušenosti ze Slovenska, kde přímou volbu starostů mají, ukazují na velká rizika. Za jedno z hlavních nebezpečí přímé volby starostů zejména v malých obcích SMO považuje fakt, že starosta může být zvolen nejsilnější menšinou několika hlasů, např. svého příbuzenstva nebo komunity.

Pokud takový starosta bude třeba špatně hospodařit, zastupitelstvo s tím nic nenadělá, nelze ho bezprostředně odvolat. U přímo voleného starosty také nebudou pořádně fungovat všechny kontrolní mechanismy,“ vysvětluje místopředseda SMO a starosta Blížejova na Domažlicku Jiří Červenka a dodává: „Změna by rovněž měla velký dopad na státní rozpočet v souvislosti s volbami a obecní rozpočty vzhledem k uvolněnosti přímo voleného starosty.

Sněm Svazu SMO v roce 2011 podpořil spíše zavedení většinových prvků při volbách, aby hlas voliče byl adresnější. „Dnes mandáty poměrně často získávají kandidáti, pro které hlasovalo méně lidí než pro ty, co mandát nezískali,“ konstatuje  František Lukl a dodává: „To není spravedlivé ke kandidátům z jiných stran a dokonce ani ke kandidátům téže politické příslušnosti.“*

Systém je možné si vyzkoušet na kalkulačce výsledků voleb z roku 2010 na http://lamp.smocr.cz/volby/.

/zr/

K foto:

Blížejov na Domažlicku

Ilustrační foto: http://www.blizejov.cz/

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down