01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Svaz měst a obcí chce prosadit změny

Finanční správou a rozvojem měst a obcí v ČR se zabývala 6. celostátní konference, kterou uspořádal 9. - 10. října v Praze již tradičně Svaz měst a obcí. Hlavním tématem dvoudenního jednání, jehož se zúčastnilo více než 400 starostů, vedoucích finančních odborů a dalších zástupců městských a obecních úřadů, byla reforma veřejných financí a její dopad na hospodaření měst a obcí.

Zatímco v roce 1996 dosahoval podíl místních rozpočtů na veřejných rozpočtech zhruba dvacet tři procent, v roce 2002 už méně než dvacet procent. Devadesát procent finančních prostředků využívají obce na vlastní správu a jen deset procent investují do svého rozvoje. Jak konstatoval předseda Svazu měst a obcí a primátor Hradce Králové Oldřich Vlasák, tento nepříznivý trend se musí změnit zejména revizí současného systému sdílených daní a posílením motivačního prvku při financování obcí. V současné době však není připravena žádná novela, která by navrhovala rozpočtové změny sdílených daní na úrovni obcí. V Poslanecké sněmovně se projednává novela zákona o rozpočtovém určení daní pro kraje, která ovlivní místní rozpočty pouze zprostředkovaně. Ministr financí Bohuslav Sobotka ujistil starosty, že jeho ministerstvo se do budoucna nebrání novelizovat ani rozpočtové určení daní pro obce.

Významným finančním zdrojem místních rozpočtů by se měla stát i nově koncipovaná daň z nemovitosti. Záměrem návrhu novely daně z nemovitosti, který zpracovává Ministerstvo financí, je přejít při stanovení sazby daně z pozemků a staveb na tzv. hodnotový princip. Doc. JUDr. Hana Marková, CSc., z Právnické fakulty Univerzity Karlovy upozornila na to, že v rámci právní harmonizace zemí EU neexistuje žádná směrnice, která by upravovala daně z nemovitostí. V členských státech jsou stanoveny rozdílně, obecně však platí, že výměra daně vychází z hodnoty nemovitosti v dané lokalitě a výnosy z této daně plynou do místních rozpočtů.

Obce, do jejichž rozpočtů výnosy daně z nemovitosti plynou, by uvítaly, aby její výběr zajišťovaly samy, nikoliv finanční úřady.
Oldřich Vlasák podotkl, že se stát nezabývá problémem úhrady nákladů pověřených obcí na výkon přenesené působnosti. Přitom z dotazníkového šetření Svazu měst a obcí mj. vyplynulo, že obce s rozšířenou působností vynakládají na výkon státní správy ze svých rozpočtů zhruba 20 %. Podle předsedy Výboru pro veřejnou správu, územní rozvoj a životní prostředí Poslanecké sněmovny, poslance Radko Martínka dosahují tyto náklady dokonce 40 %. Obce proto žádají zvýšení státního příspěvku na výkon státní správy alespoň o 15 %, zatímco Ministerstvo financí navrhuje ve státním rozpočtu na rok 2004 pouze pětiprocentní valorizaci této dotace.

Na obce a jejich rozpočty bude mít nezanedbatelný vliv i vstup České republiky do EU. Celková výše pomoci pro ČR ze strukturálních fondů a Fondu soudržnosti v letech 2004 - 2006 je 2327,5 mil. eur. Na čerpání těchto prostředků se mohou podílet i obce. Zároveň však musí počítat se spolufinancováním schválených projektů, což předpokládá využívání nejen veřejných, ale i soukromých zdrojů. Jak zaznělo na konferenci, bankovní a poradenské instituce jsou již připraveny municipalitám pomáhat při přípravě kvalitních projektů, včetně kofinancování formou půjček.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down