Svaz měst a obcí: Ne institucionální změně stavebního zákona a nekontrolovanému růstu cen energií. Ano zefektivnění zadávání veřejných zakázek

Předsednictvo Svazu měst a obcí ČR (SMO ČR) se na svém včerejším zasedání během VII. Právní konference na Seči v hotelu Jezerka vyjádřilo k řadě současných palčivých problémů, které obce a města trápí.

Legislativní úpravy stavebního zákona jsou stále jedním z hlavních témat nejen řady bloků vlastní právní konference, ale jsou i svazovým hlavním mediálním výstupem.

Předsednictvo potvrdilo stále svůj postoj, který trvá na zachování stavebních úřadů na obcích s rozšířenou působností (ORP) a na obcích s pověřeným úřadem. SMO ČR apeluje na vládu, aby i u menších stavebních úřadů respektovali konkrétní situaci v území.

Při rozhodování o zrušení stavebního úřadu nelze vycházet pouze z teoreticky nastavených kritérií, ale je nutné vzít v potaz personální, finanční a prostorové kapacity nejen u úřadu rušeného, ale i u úřadu přejímajícího. Bez takto provedené řádné analýzy nebude nově navrhovaná soustava plnit cíle zrychlení stavebního řízení. Rovněž tím není plněno programové prohlášení vlády, které uvádí: „…zachováme stavební úřady na místní úrovni, kde rozhodují se znalostí prostředí.

Navrhujeme vládě jednání v každém kraji se všemi místními stavebními úřady. Upozorňujeme i na kritérium počtu zaměstnaneckých úvazků, které rozhoduje o budoucí existenci SÚ. Počet zaměstnanců ještě nic nevypovídá o efektivitě jeho práce,“ uvedl ke svazovému stanovisku předseda SMO ČR František Lukl.

Svaz měst a obcí již při projednávání návrhu stavebního zákona, který byl schválen v minulém volebním období upozorňoval, že bez dohody v území nelze naplnit cíle nového stavebního zákona, kterým je zjednodušení a zejména zrychlení stavebního řízení.

Při nastavení počtu stavebních úřadů je nutné respektovat specifické podmínky v daném území, o němž má být rozhodováno a současně je nutné vést dialog s územními samosprávami v místě. Je nutné respektovat přirozené hranice spádovosti a obslužnosti a kapacity úřadů, který by měly případně převzít agendu rušených SÚ. Správné nastavení všech procesů je klíčovou podmínkou pro úspěšnou a efektivní aplikaci nového stavebního zákona v praxi.

Ani vyhodnocení nákladů a výnosů nepovažujeme ve zprávě v souvislosti se změnou struktury stavebních úřadů za dostatečné. Zejména nejsou podrobně identifikovány dopady do rozpočtů územních samosprávných celků v souvislosti se zaváděním digitalizace a případným přesunem stavebních úřadů,“ uvedl dále František Lukl.

Svaz měst a obcí ČR dlouhodobě upozorňuje, že pro naplnění cílů rekodifikace stavebního práva je nutné, aby Ministerstvo pro místní rozvoj ve spolupráci s územně samosprávnými celky připravilo reálný harmonogram implementace nového stavebního zákona do praxe. V rámci implementace, zejména dojde-li k rušení některých stavebních úřadů, je nutné zajistit ze strany státu dostatečnou finanční podporu pro personální, věcné i prostorové zajištění pro bezproblémové předání a převzetí agendy stavebních úřadů. Stávající situace nepřispívá k personální stabilitě zaměstnanců stavebních úřadů. 

ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK

Neméně důležitou otázkou se pro obce a města stává neúměrné navyšování cen ve veřejných zakázkách způsobené rychlým zdražování stavebních materiálů a energií. S těmito rychlými změnami na trhu zákon nepočítá, v kleštích jsou města a obce, stejně jako stavební firmy.

Svaz měst a obcí proto apeluje na vládu, aby přijala adekvátní právní řešení, které bude reflektovat tento turbulentní vývoj cen. Metodická doporučení nám neposkytují dostatečnou právní jistotu.

CENY ENERGIÍ

Od podzimu 2021 se jedním z hlavních témat samospráv stala i cena energií. Pád některých dodavatelů energií odstartoval její zdražování, které vyeskalovala válka na Ukrajině a s tím spojený následný odklon zemí EU od dodávek ruského plynu.

Na tento rok má většina obcí a měst ceny fixovány, kvůli cenám, které se pro příští rok zvednou o desítky procent, se snaží nakupovat jen po částech.

Například ve Vítkově na Opavsku nakupovali do konce loňského roku za cenu 555 Kč za kWh, na Komoditní burze Kladno nakoupili v listopadu 2021 pro tento rok již za 2000 Kč za KWh. Dodavatel, Pražská plynárenská, poslal městu výzvu k jednání o navýšení ceny. Tento návrh zatím město nechce akceptovat, zejména z důvodu možného porušení zákona o zadávání veřejných zakázek.

Předsednictvo SMO ČR navrhuje vládě zařadit strategické komodity jako plyn a elektřina do kategorie věcně usměrňovaných cen (ceny s regulovaným ziskem), kam už patří voda.*

/tz/

Ke snímku nahoře: Na tiskové konferenci v rámci Právní konference SMO ČR promluvil i předseda svazu František Lukl

Foto: Alexandra Kocková

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down