V Praze byl zahájen provoz na nové tramvajové trati mezi Holyní a Slivencem
Dopravní podnik hlavního města Prahy dnes, v pátek 13. října 2023, zahájil pravidelný provoz na nově vybudované tramvajové trati v úseku Holyně – Slivenec. Hlavním cílem pro výstavbu nové trati bylo zlepšit dopravní obslužnost Holyně a Slivence s ohledem na novou výstavbu v těchto rezidenčních lokalitách. Do Slivence nově zajíždějí denní linky číslo 4 a 5 a noční linka číslo 94.
Nová tramvajová trať v úseku Holyně, spadající do správního obvodu Prahy 5 – Slivenec v Městské části Praha–Slivenec je napojena na stavbu 1. etapy realizované v letech 2021–2022, která zahrnovala napojení na novou tramvajovou trať provedenou hned za stávající smyčkou Sídliště Barrandov. Tato etapa je poslední etapou a její realizací došlo k dokončení záměru prodloužení tramvajové trati od smyčky Sídliště Barrandov do smyčky Slivenec. Vybudováním smyčky je umožněno nasazovat na tuto trať jednosměrné tramvaje, a nabídnout tak cestujícím více různých spojů do centra města.
Tramvajová trať bude v daném území tvořit páteř dopravní obsluhy MHD. U smyčky Slivenec vzniká obchodní centrum, hl. m. Praha tam navíc plánuje vybudovat P + R parkoviště. Společně s výstavbou tramvajové trati bylo vybudováno mj. sociální zařízení pro řidiče tramvají uvnitř smyčky.
Za zastávkami Holyně trať navazuje na první úsek Sídliště Barrandov – Holyně a je dále vedena v přímém směru k ulici U Náhonu. V tomto úseku dosahuje maximální podélný sklon až 53 %. Po překřížení ulice U Náhonu trať pokračuje obloukem západním směrem, v severní poloze od ulice K Barrandovu, v souběhu s obslužnou komunikací k budoucímu obchodnímu centru, které tam vzniká.
Popis nové tramvajové trati Holyně – Slivenec
Za zastávkou Holyně trať navazuje na první úsek Sídliště Barrandov – Holyně a je dále vedena v přímém směru k ulici U Náhonu. V tomto úseku dosahuje maximální podélný sklon až 53 ‰. Po překřížení ulice U Náhonu trať pokračuje obloukem západním směrem, v severní poloze od ulice K Barrandovu, v souběhu s obslužnou komunikací k budoucímu obchodnímu centru, které zde vzniká.
Podélný sklon tratě je tam 20 %. Také v tomto úseku je trať uložena na pražcích ve štěrkovém loži s otevřeným svrškem, kromě přejezdu a přechodu přes ulici U Náhonu, který je asfaltový. Po zhruba 250 metrech od křížení s ulicí U Náhonu je trať ukončena smyčkou Slivenec se stejnojmenným párem zastávek, výstupní a nástupní, které jsou společné pro všechny linky. Zastávky jsou bezbariérové, stejně jako jejich přístup od Slivence.
Od smyčky vede nový chodník směrem k podchodu pod ulicí K Barrandovu, kde nájezdovou rampou navazuje na již vybudovaný chodník s veřejným osvětlením do samotného Slivence. Pěší vzdálenost od nástupní zastávky Slivenec k ulici Ke Smíchovu je necelých 500 metrů.
Základní informace o nové tramvajové trati (2. etapa)
Délka nové trati: 415 metrů + smyčka (délka vnější koleje 607,5 metru)
Počet instalovaných sloupů trolejového vedení: 44
Délka trolejového vedení: 2 892 metrů
Použité kolejnice: NT1 (107,48 tun), 49E1 (75,03 tuny)
Počet pražců: 2 597
Sadové úpravy: vysazeno 39 stromů a 14 900 keřů
Investor a objednatel: Dopravní podnik hl. m. Prahy, akciová společnost
Projektant: METROPROJEKT Praha a.s.
Zhotovitel: STRABAG Rail a.s.
Předpokládaná hodnota veřejné zakázky: 369 000 000 Kč (bez DPH)
Cena stavby dle uzavřené smlouvy: 233 095 519 Kč (bez DPH)
Nové zastávky
V rámci 2. etapy došlo k úpravě zastávky Holyně do konečné podoby a zřízení jednoho páru zastávek v obratišti Slivenec. Tramvajové zastávky jsou vybaveny standardními úpravami pro osoby se sníženou schopností orientace a byl na nich zřízen bezbariérový přístup pomocí ramp.
Schéma provozu tramvají v úseku Holyně – Slivenec
Základní milníky stavby
EIA – závěr zjišťovacího řízení posouzení vlivů stavby na životní prostředí
UR – nabytí právní moci k vydání územního rozhodnutí
SP – nabytí právní moci k vydání stavebního povolení
VŘ – vyhlášení veřejné zakázky na zhotovitele stavby
ZS – zahájení stavby (předání staveniště)
ZP – zahájení zkušebního provozu
12/2006 (pro obě etapy)
2/2014 (pro obě etapy)
2/2022
7/2022
2/2023
10/2023
Podle starostky MČ Praha-Slivenec Jany Plamínkové (na horním snímku vpravo) vybudováním tohoto nového úseku je tramvajová trať ze Sídliště Barrandov do Slivence konečně kompletní. A jak se Jana Plamínková vyjádřila na svém facebookovém profilu, doufá, že v ploše smyčky, která je neobvykle velká, vznikne parkoviště P + R. "Snažím se o něj už dlouho, stejně jako o bezpečnou možnost pro uskladnění kol," dodala starostka MČ Praha-Slivenec.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!