Do letošní výzvy Pěšky do školy se zapojilo 501 základních, středních a mateřských škol z 338 obcí celé ČR. Cílem akce, kterou pořádá organizace Pěšky městem, je motivovat děti k pravidelnému pohybu a nabídnout jim bezpečnější a zdravější okolí škol.
Výzva Pěšky do školy letos již poosmé ukázala, že prostranství před mnoha českými školami může vypadat jinak, než jak tomu obvykle v ranních hodinách bývá. Že namísto nepřehledného dopravního chaosu tam může být prostor pro setkávání, hry a další společné aktivity. Řada rodin, které dříve jezdily autem, navíc zůstává u ranní chůze i po skončení výzvy a některé školy organizují podobné aktivity i následně během roku. „Z našeho dotazníku pro učitele vyplynulo, že 98 % škol plánuje zapojení i v příštím roce. Těší nás, že se z naší akce na mnoha místech stává tradice,“ říká koordinátorka akce Marie Čiverná z organizace Pěšky městem.
I letos se mohly zúčastnit základní, mateřské i střední školy. Děti měly možnost vyrazit pěšky, na koloběžce, na kole, případně veřejnou dopravou a zbytek cesty dojít. V případě dopravy autem byli rodiče vyzváni, aby zaparkovali v docházkové vzdálenosti od školy, protože i deset minut chůze dokáže nastartovat dětský mozek, vyplavit endorfiny a připravit děti na učení. Na některých školách vyrazily děti do školy tzv. pěškobusem (ve skupince v doprovodu dospělého), jinde starší žáci vodili do školy mladší děti, součástí byly také společné průvody nebo „rodičovské hlídky“ na přechodech.
Podpora pohybu dětí i tzv. shora
Aktivní formy dopravy, tedy například právě cesty do a ze školy, patří mezi jeden z pilířů nové národní koncepce Mládež v pohybu a ve zdraví, kterou letos schválila vláda. „Pravidelný a aktivní pohyb je pro zdravý a spokojený život dětí a mladých lidí naprosto zásadní. Chůze patří mezi ty nepřirozenější pohybové aktivity. Proto je moc dobře, když se školy snaží děti a žáky motivovat k tomu, aby se do školy a ze školy dostávali v maximální možné míře pěšky,“ říká Ondřej Andrys, státní tajemník Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Děti se díky výzvě navíc „učí větší samostatnosti, když je rodiče nedovezou autem až před vchod“, jak napsali učitelé z jedné ze zapojených škol.
Udržitelná veřejná prostranství
Nabízí se otázka, proč jsou hrající si nebo volně se pohybující děti vidět ve veřejném prostoru stále méně a proč je nutné děti a mladistvé k aktivnímu pohybu speciálně motivovat. Jednou z možných odpovědí je podoba veřejných prostranství a způsob, jakým jsme si zvykli o nich přemýšlet a utvářet je. Ulici totiž často vnímáme spíše jako dopravní tepnu či parkoviště než jako místo pro setkávání. Výzva Pěšky do školy se snaží formou pozitivního zážitku ukázat, že změna je možná.
„Podle monitoringu dopravy je zřejmé, že v termínu akce Pěšky do školy se zlepšila dopravní situace před školou. Bylo by skvělé, kdyby se akce podpořila i dalšími aktivitami ze strany škol i města a situace se stala trvalejší,“ napsali účastníci z Mnichova Hradiště. Jsou to právě místní samosprávy, které mohou kvalitu veřejného prostoru trvale ovlivnit. Což ale vyžaduje, aby systematicky přehodnotily své priority při plánování veřejných prostranství – s důrazem na udržitelnost a pohyb i bezpečnost dětí. Dokud tato změna nenastane, budou muset akce, jako je Pěšky do školy, nadále sloužit jako důležitá připomínka toho, že veřejný prostor patří i dětem, nejen autům.*
/tz/