Zasedání zastupitelstva města bylo řádně svoláno. Den před jeho konáním bylo zastupitelům oznámeno, že je zrušeno kvůli velké nemocnosti. Hned ten den byla také doručena pozvánka s programem na nové zasedání. Je tento postup správný? Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), v platném...
Zasedání zastupitelstva města bylo řádně svoláno. Den před jeho konáním bylo zastupitelům oznámeno, že je zrušeno kvůli velké nemocnosti. Hned ten den byla také doručena pozvánka s programem na nové zasedání. Je tento postup správný?
Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), v platném znění, žádné podmínky ani pravidla pro zrušení svolaného zasedání zastupitelstva nestanoví. Z povahy věci však takové opatření nelze vyloučit, pokud důvodnost takového kroku vyjde najevo až po svolání zasedání, neboť konat zasedání v situaci, kdy je např. předem zřejmé, že nebude usnášeníschopné nebo jestliže o věci nebude možné pro nedostatek podkladů rozhodnout, by bylo zjevně nehospodárné a nerozumné. Je ovšem nutné, aby k rušení zasedání docházelo z důvodů legitimních, obecně obhajitelných. Takové opatření by nemělo být projevem libovůle či snahy vedení obce vyloučit veřejnou diskusi o kontroverzních záležitostech.
Jinou otázkou je, jakým způsobem by mělo ke zrušení zasedání dojít. Zákon o obcích stanoví pouze pravidla pro svolání zasedání, které primárně svěřuje starostovi obce (§ 92 odst. 1 a § 103 odst. 5) a které provází povinnost obecního úřadu zveřejnit na úřední desce na dobu alespoň 7 dní (za určitých podmínek na dobu 2 dnů) před zasedáním informaci o místě, době a o navrženém programu připravovaného zasedání zastupitelstva obce (§ 93 odst. 1 a 2). Postup při rušení zasedání by proto měl být podobný jeho svolání, tzn. že o zrušení zasedání by měl rozhodnout jeho svolatel (starosta) a příslušná informace by měla být zveřejněna na úřední desce obecního úřadu (z pochopitelných důvodů ale nelze trvat na splnění 7 dnů jejího zveřejnění). Zejména pokud by ke zrušení zasedání mělo dojít krátce před jeho zahájením, je více než vhodné využít i dalších informačních prostředků, např. místní rozhlas, a zveřejnit informaci o zrušení zasedání též u vchodu do jednací místnosti. Nesmí se zapomínat i na povinnost plynoucí z § 26 odst. 1 správního řádu, podle níž musí být obsah úřední desky zveřejněn též způsobem umožňujícím dálkový přístup.
Zákon o obcích nevyžaduje, aby zastupitelům bylo zasedání oznamováno individuálně (implicitně se předpokládá, že se tak stane, resp. že se zastupitelé mohou seznámit s termínem zasedání na úřední desce). Je-li však v obci zavedena praxe oznamování zasedání zastupitelům nebo pokud tak stanoví jednací řád, mělo by být obdobně učiněno i oznámení zastupitelům o zrušeném zasedání. Protože však požadavkem zákona taková oznámení nejsou, případné neúspěšné doručování zastupitelům či opomenutí takového úkonu by nemělo na účinnost zrušení zasedání vliv (relevantně je zasedání zrušeno postupem uvedeným v předchozím odstavci).
JUDR. ADAM FUREK
právník