Září je z hlediska bezpečného pohybu v silničním provozu, pro školáky jedním z nejrizikovějších období. Ze statistik vyplývá, že právě doba mezi 7. a 8. hodinou ranní je pro děti i řidiče nejvíce nebezpečná. Hlavně děti mladšího školního věku by se měly na svůj nový školní režim dobře připravit. Zvýšený pohyb dětí zejména v okolí škol klade zvýšené nároky i na řidiče motorových vozidel. Besip bude po celý školní rok pokračovat v projektech dopravní výchovy.
„S blížícím se začátkem školního roku se okolí škol zaplní dětmi. Je důležité, aby školáci dávali pozor při přecházení silnice a rodiče mysleli na jejich bezpečnost. Chci také požádat všechny řidiče, aby byli trpěliví, zpomalili a plně se soustředili na pohyb dětí," zdůraznil Martin Kupka, ministr dopravy.
Besip intenzivně pracuje na podpoře jednotné výuky na dopravních hřištích. Od září je pro všechny žáky i jejich lektory připravena sada zcela nových testových otázek k získání Průkazu cyklisty. Během podzimu budou na webu Besipu zveřejněny nové testové otázky z dopravní výchovy pro žáky základních škol.
Besip připravil také sady testů pro školy a školská zařízení vzdělávající žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. V plném proudu jsou i přípravy na další ročník Dopravní soutěže mladých cyklistů. Pokračovat bude i Nultá hodina autoškoly, což je vzdělávací projekt zaměřený na středoškoláky.
„Září se dlouhodobě vyznačuje zvýšeným počtem nehod s dětmi v době ranní špičky. K těm nejvážnějším dochází v pondělí mezi 7. až 8. hodinou ráno, často jde o nehodu, kdy je dítě sraženo jako chodec. Neplatí přitom, že by viníkem těchto nehod byly většinou děti, jsou to naopak řidiči osobních aut. Nejvíce ohroženy jsou podle statistiky děti ve věku 9 let. Děti v tomto věku již do školy chodí samy nebo ve skupinkách a rodiče by je měli na bezpečný pohyb v silničním provozu dobře připravit,“ říká Tomáš Neřold, vedoucí oddělení Besip Ministerstva dopravy.
Být vidět a být předvídatelný
Důležitým prvkem pro bezpečnost dětí je také jejich viditelnost. Reflexní materiály odrážejí světlo až na vzdálenost 200 metrů. Výrazně zvyšují viditelnost za tmy a za snížené viditelnosti. Reflexní materiál je v noci vidět na třikrát větší vzdálenost než bílé oblečení, a více než desetkrát větší vzdálenost než oblečení modré barvy.
Děti jsou při svém chování často velmi nepředvídatelné. Obzvláště na začátku školního roku jim trvá delší dobu, než si opět zvyknou na školní režim. Často se zapovídají s kamarády a přestanou vnímat provoz. Nejsou také dost dobře schopny domyslet následky svého jednání a vyhodnotit dopravní situaci. To vše je potřeba mít na paměti právě i z pozice řidiče, zejména v okolí škol a přechodů pro chodce či při vyjíždění z parkovišť a garáží.*
Více informací naleznete na webu Besip.
/tz/