Jižní Čechy mají nový cyklistický klenot - 5,5 kilometru dlouhý úsek Vltavské cyklostezky nyní propojuje Loučovice s Vyšším Brodem. Unikátní cyklostezka se zrodila z odkrytého a vyčištěného původního přívodního kanálu k významné hydroelektrárně. Trasa vede podél Vltavy, skrz přírodní rezervaci Čertova stěna. Cyklostezka vznikla podle návrhu ateliéru A8000 a dopravního inženýra firmy Zenkl CB Ondřeje Zenkla. Nabízí jedinečné spojení historického industriálu, současné architektury a přírodního bohatství.
Největší raritou nové cyklostezky je historický přívodní kanál, součást někdejší přelomové hydroelektrárny, která na počátku 20. století zásobovala elektřinou značnou část Českokrumlovska. Vyšebrodská hydrocentrála firmy Ignác Spiro & Söhne byla postavena v roce 1902 a bývá označována za první velkou hydrocentrálu na území Čech i v celé střední Evropě. Výstavbou Lipenské přehrady v 50. letech 20. století a svedením veškeré vltavské vody do podzemního tunelu ale ztratila svůj význam. Kanál později osiřel, byl zavezen odpadem, zpustl a zarostl. Dnes funguje znovu – místo vody tudy proudí cyklisté, místo energie elektrické tu jiskří potenciál rozvoje regionu. Společně s oživením odkazu slavné hydroelektrárny opět ožívá i celá obec Loučovice.
Architekti z ateliéru A8000 vdechli bezmála sto let starému betonovému dílu nový život a proměnili ho v čistou bílou křivku v krajině. Technickou dokumentaci zpracoval dopravní inženýr Ondřej Zenkl, který stál u zrodu mnoha dalších cyklistických projektů v jižních Čechách. „Cyklostezka kopíruje trasu původního historického železobetonového kanálu na úseku dlouhém asi 1,4 km. Cyklisté se ale projedou i vnitřkem kanálu, v tomto místě dokonce aquaduktem. Jedná se o úžasnou technickou památku, které se proměnila v jakousi sochu v krajině. Využili jsme i původní desítky let staré betonové konstrukce. Většina brownfieldů bývá transformována na něco jiného, nás ale fascinoval příběh této významné technické infrastruktury, která slouží opět jako infrastruktura, tentokrát dopravní,“ říká architekt Martin Krupauer z ateliéru A8000.
Stezka je zároveň nástrojem strategické proměny celého území. Loučovice, dříve pulzující papírenská obec, hledají po ztrátě průmyslových pracovních příležitostí novou identitu a prosperitu. Cyklostezka je impulsem, který přitahuje podnikatele – otevírají se tu kavárny, cukrárny, ožívá stará hospoda. „Konečně se dostáváme na turistickou mapu Lipenska. Naše obec byla vždy průmyslová, ale průmysl po revoluci zmizel. Nová cyklostezka má pro nás velký přínos. Ozývají se podnikatelé, kteří si tu chtějí otevřít provozovny,“ doplňuje Jan Kubík, starosta Loučovic.
Celkem 5,5 kilometrů dlouhá trasa navazuje na 1,2kilometrový úsek mezi železničními zastávkami Lipno nad Vltavou a Loučovice. Nová část začíná u kaple sv. Prokopa v Loučovicích, pokračuje podél levého břehu Vltavy a prochází skrz obec až k mostu. Odtud se stáčí na pravý břeh, podél Čertovy stěny, a vede přes historický Spirův vodní kanál směrem k vyrovnávací nádrži Lipno II. Stezka zatím končí u kempu Pod Hrází ve Vyšším Brodě, kde bude navazovat na další připravované části Vltavské cyklostezky a další cyklotrasy v regionu. Očekává se vysoké využití rekreačními cyklisty i místními obyvateli. Výstavba cyklostezky stála přes 90 mil. Kč a je součástí širší vize Jihočeského kraje o propojení celého Lipenska cyklotrasami až po Týn nad Vltavou. Cyklostezka je také součástí projektu Kolem kolem, v němž místní cyklonadšenci mapují stezky na Lipně a v jeho okolí.*
/tz/
Autor fotografií: Ondřej Bouška