Současná praxe kolem reklamních letáků podle Ministerstva životního prostředí zatěžuje odpadové hospodářství obcí a zároveň nevyhovuje velké části spotřebitelů. Proto je potřeba narovnat podmínky pro zadavatele i distributory tak, aby každý platil spravedlivě část svých nákladů na recyklaci a svoz, které dnes platí výhradně obce. Zároveň je potřeba hledat cesty, jak reklamní letáky dostat k těm, kteří je chtějí, a neobtěžovat ostatní. Rada seniorů i ministerstvo považují za důležité zlepšit systém distribuce papírových letáků.
„Snahou ministerstva je narovnat současný nevyvážený systém, kdy za odvoz a recyklaci reklamních letáků platí obce. Podle nedávného průzkumu agentury IPSOS si téměř 70 % občanů myslí, že by za distribuci letáků neměly platit obce nebo občané, ale distributoři a zadavatelé reklamy. Považujeme za správné, aby každý výrobce obalu a výrobku za recyklaci zaplatil, jako je to například u mobilních telefonů nebo pneumatik. Férovou cenu za letáky by měli platit distributoři a musí pokrýt skutečné náklady na jejich odvoz a zpracování. V žádném případě se ale nejedná o zákaz letáků. Pokud dokážeme zacílit distribuci tak, aby se letáky dostávaly k těm, kdo je chtějí, dokážeme snížit i celkové množství,“ vysvětlil Petr Hladík, ministr životního prostředí. Účinnost recyklačního poplatku má být nastavena tak, aby měli producenti dostatek času se na změnu připravit.
„Bezmála polovina seniorů je offline, to znamená, že se v digitálním světě nepohybují a využívání slevových reklamních letáků v papírové podobě je pro ně zásadní. Z průzkumu, který jsme si nechali zpracovat agenturou Nielsen vyplývá, že papírové letáky jsou důležité pro 77 % seniorských domácností. Oceňujeme, že pan ministr vyslechl naše argumenty a ujistil, že snahou není likvidace, ale optimalizace počtu tištěných letáků,“ řekla Lenka Desatová, předsedkyně Rady seniorů.
Až 400 nevyžádaných letáků na domácnost ročně
Ministerstvo životního prostředí si nechalo zpracovat průzkum veřejného mínění u agentury IPSOS. Podle něj dostávají letáky téměř tři čtvrtiny domácností, přibližně čtvrtina lidí považuje tištěné letáky za obtěžující. Necelá pětina Čechů přitom na schránku umístila upozornění, že o ně nemá zájem. Více než 80 % lidí souhlasí, že by letáky měly cíleně chodit do schránek jen těm, kteří o ně mají zájem.
„Každá domácnost v Česku dostane ročně až 400 nevyžádaných letáků, které v řadě případů končí rovnou v kontejnerech na papír. Z dat mimo jiné vyplývá, že problém s vysokou nadprodukcí letákového odpadu je především jeho plošnost a neschopnost letáky efektivně cílit. Zde vidíme největší prostor pro zlepšení jak pro zadavatele a distributory, tak v konečném důsledku především pro občany, kteří nevyžádanou reklamu platí,“ dodal David Surý, vrchní ředitel sekce ochrany životního prostředí.
Obce by recyklační poplatek přivítaly
Ministerstvo navrhuje zavedení recyklačního poplatku za tištěné letáky v novele zákona o obalech. Produkce letáků je v ČR stabilně okolo 4 miliard kusů ročně (zhruba 20 000 tun ročně), které končí v lepším případě v tříděném sběru, nebo jako smetí na ulici. V každém případě se o ně někdo musí postarat, což v současnosti dělají obce na své náklady. To by se mělo změnit právě díky zavedení recyklačního poplatku. S rozšířením poplatků podle výzkumu MŽP souhlasí téměř 60 % obyvatel.
S narovnáním podmínek u původců odpadů souhlasí i Svaz měst a obcí ČR. „Obce dlouhodobě požadují, aby producenti platili za recyklaci, což se dnes neděje a doplácí na to obecní rozpočty. Proto bylo i naší iniciativou tento recyklační poplatek zavést a nastavit podmínky způsobem: kdo vyprodukuje, ať nese svůj díl odpovědnosti za vznik odpadu,“ říká František Lukl, předseda Svazu.
Pro obce by zavedení „recyklačního“ poplatku mělo znamenat, že získají finance, které budou sloužit k úhradě jejich nákladů spojených s provozem systému nakládání s odpady, v němž odpadní letáky končí.
Novela nezakazuje výrobu reklamních letáků ani neomezuje jejich distribuci, ale snaží se narovnat negativní dopady, zejména finanční, které letáky představují pro navyšování objemu odpadů. Připravovaná novela bude účinná nejdříve v roce 2025, do té doby mají producenti letáků čas na řešení zacílení letáků zvláště pro seniory, kteří nevyužívají online prostředí.*
/tz/
Na snímku Petr Hladík, ministr životního prostředí a Lenka Desatová, předsedkyně Rady seniorů