Zásady pro spolupráci s investory je nutné aktualizovat. Od července totiž hrozí, že nebudou platné

K zajištění smyslupného a především udržitelného rozvoje území využívá celá řada obcí takzvané Zásady pro spolupráci s investory. Dokument, který stanovuje jasná pravidla pro vstup investora do území obce, umožňuje oběma stranám - obci i investorovi - vést vzájemná jednání o konkrétních projektech efektivně a zajistit spravedlivou účast investora na nákladech na veřejnou infrastrukturu a veřejné služby vyvolané novou výstavbou. I na tento dokument ale dopadnou zásadní změny v souvislosti se začátkem účinnosti nového stavebního zákona od 1. 7. 2024. 

Zásady pro spolupráci s investory, které obce přijaly v době účinnosti dosavadní právní úpravy, z ní nutně vycházejí. To se přitom netýká jenom terminologie a odkazů na dosavadní právní úpravu, ale i mechanismů, které byly nastaveny tak, aby odpovídaly procesním postupům a požadavkům podle v tu dobu platného stavebního zákona

Nový stavební zákon ovšem přináší celou řadu změn s přímým dopadem na uzavírání smluv s investory a zásady je tak nutné aktualizovat. V opačném případě totiž obcím hrozí, že podle nich nebude možné postupovat.

Čeho se změna smluv s investory od 1.  7.  2024 týká? 

Smlouvy s investory, podle nové terminologie plánovací smlouvy, nově nebudou mít povahu inominátních soukromoprávních smluv. Podle výslovné úpravy v novém stavebním zákoně půjde o smlouvy veřejnoprávní. To se mimo jiné projeví v potřebě náležitě doložit veřejný zájem, možnostech ukončení smlouvy a dalších aspektech. 

Z hlediska nastavení zásad pro spolupráci s investory je klíčovou novinkou také zavedení jediného povolovacího řízení, kterým bude nově povolováno jak umístění stavby, tak konkrétní podoba stavebního záměru. Ruší se tak dosavadní rozdělení na územní a stavební řízení a s tím je třeba v zásadách počítat. Další zásadní změny se týkají i požadavků na nezbytnou infrastrukturu, bez které nelze záměr povolit.

Všechny tyto otázky se promítají do nastavení zásady pro spolupráci s investory. Pokud tedy obce podle nich chtějí postupovat i po nabytí účinnosti nového stavebního zákona, musí je aktualizovat. To se logicky týká i vzorových smluv, které obvykle bývají součástí zásad.* 

advokátka Lenka Hlaváčová,

Frank Bold Advokáti

Ke snímku nahoře: Také Mikulov se rozhodl změnit podmínky pro novou výstavbu a ve spolupráci s kanceláří Frank Bold nastavit jasná pravidla, která zavážou investory k budování občanské vybavenosti nebo finančnímu příspěvku na doprovodnou infrastrukturu. Zastupitelé města tato pravidla schválili na svém zasedání ve středu 13. března

Ilustrační foto: web Frank Bold Advokáti

Zásadám pro spolupráci s investory jsme se věnovali například zde: https://moderniobec.cz/zdarma-ke-stazeni-vzor-zasad-pro-spolupraci-obce-s-investorem/ , zde: https://moderniobec.cz/prazsti-zastupitele-schvalili-metodiku-zasad-spoluprace-s-investory/ a zde: https://moderniobec.cz/hradec-kralove-zavadi-nova-pravidla-pro-investory-krok-k-ferovemu-rozvoji-a-prosperite-mesta/ .

V Kanceláři veřejného ochránce práv se diskutovalo o stavebním právu

Tradiční kulatý stůl veřejného ochránce práv o problematice stavebního práva dostal letos novou podobu. Zatímco v minulých letech právníci Kanceláře ombudsmana představovali zástupcům krajských úřadů a Ministerstva pro místní rozvoj zajímavé případy z činnosti veřejného ochránce práv, tentokrát se ombudsman zajímal, s jakými problémy se aktuálně v praxi potýkají, a požádal o výběr námětů právě zástupce úřadů. Ti tak měli možnost o tématech diskutovat napříč všemi regiony a dozvědět se, jak na danou problematiku nahlíží ombudsman.

Úředníci s právníky ombudsmana probírali například praxi udělování výjimek z obecných požadavků pro výstavbu. O výjimku stavebník žádá třeba, pokud chce stavět u hranice pozemku nebo blíž k sousednímu domu, než dovolují předpisy. Na výjimku není právní nárok, ale podle ombudsmana by se stavební úřady měly žádostmi věcně zabývat, posoudit je a přizvat k účasti na řízení dotčené sousedy. Zásadní podle ombudsmana je, aby úřad povolenou výjimku v rozhodnutí jasně specifikoval.

Účastníci kulatého stolu řešili také dopady novely zákona o požární ochraně, podle které už hasiči nemusí posuzovat některé stavby z pohledu požární bezpečnosti. Obavy stavebních úřadů, že aplikace takového pravidla u některých stavebních záměrů s sebou nese značné riziko, sdílejí i právníci Kanceláře ombudsmana: „Zvlášť u stavebních úprav bytových domů musí být požární bezpečnost prioritou, zanedbání požární prevence a neposouzení projektu odborným dotčeným orgánem by totiž mohlo mít katastrofální následky. Požárně bezpečnostní řešení v projektu sice zajišťuje specialista, ovšem pracovníci stavebních úřadů často nemají potřebné odborné znalosti k posouzení jeho správnosti a hasiči už projekt ze zákona neposuzují,“ popsal Pavel Půček, vedoucí odboru stavebního a životního prostředí Kanceláře veřejného ochránce práv. Ombudsman chce kvůli tomuto problému vyvolat jednání s generálním ředitelem Hasičského záchranného sboru a zváží pak možnost iniciovat změnu zákona. 

Dostalo se i na diskusi o sporném rozhodnutí krajského soudu, který dospěl k závěru, že v rámci povolení demolice domu v řadové zástavbě by měl stavební úřad nařídit vlastníkovi, aby zajistil zateplení štítové zdi sousedního domu, kterou zbouráním obnaží. Účastníci kulatého stolu považovali podobné zhodnocení cizí nemovitosti, provedené na příkaz stavebního úřadu, za problematické. Zda je takový názor soudu v souladu s právním řádem, může posoudit ještě Nejvyšší správní soud (NSS). Ovšem až v nějakém jiném případě, protože ten zmíněný se k NSS nedostal.

Zástupci Krajského úřadu Pardubického kraje přišli na kulatý stůl s tématem opakovaných žádostí o dodatečné povolení stavby. Ty i podle zkušeností z ostatních regionů využívají k obstrukcím stavebníci, kteří se chtějí vyhnout vydání rozhodnutí o odstranění nepovolené stavby. Úřad totiž takové rozhodnutí nemůže vydat, pokud zároveň řeší právě možné dodatečné povolení stavby. Stavebníci tak po zamítnutí jedné žádosti o dodatečné povolení okamžitě podávají další a další, a tím odstranění nepovolené stavby oddalují.

Mezi další diskutovaná témata patřila například povinnost zahrnout mezi účastníky řízení i Společenství vlastníků jednotek, pokud zamýšlená stavba zasáhne společné části domu spravovaného daným SVJ, typicky prachem, hlukem nebo vibracemi. K rozsudku Nejvyššího správního soudu, který otázku účastenství SVJ řešil, mají krajské úřady - na rozdíl od ombudsmana -  výhrady. Na kulatém stole ale účastníci deklaroval, že ve své praxi názor soudu respektují.*

/zr/

Na snímku: Budova Kanceláře veřejného ochránce práv v Brně

Foto: archiv úřadu

Přehled ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.